Fortsatt meget bra fra Scania

Scania fortsetter å ha et solid grep om de to tyngste klassene og er dermed også det største lastebilmerket i Norge.

Totalmarkedet for lastebiler har gått marginalt ned siden utgangen av juli, mens det tyngste og desidert største segmentet har bedret stillingen noe den siste måneden. Totalmarkedet er pr. utgangen av august 6,6% under fjorårsnivå (6,3% pr. utgangen av juli) mens klassen over 22 tonn er 3,5% ned (4,0% ved utgangen av juli). Fortsetter trenden ut året, vil totalmarkedet havne på 4.200 biler, mens klassen over 22 tonn kan nærme seg 3500 enheter.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre».

3,5 – 5,9 tonn

Letteste lastebilklasse går veldig opp og ned og er for øyeblikket nesten 30% under samme tidspunkt i fjor. Mercedes-Benz med Sprinter leder klassen, og har med nesten samme antall registrerte enheter som i fjor styrket markedsandelen ytterligere. Volkswagen på andreplassen har nesten en halvering av antall enheter og taper selvsagt markedsandel.

6,0 – 9,9 tonn

Denne klassen ligger nå 14,5% bak fjoråret som er litt bedre enn ved utgangen av juli. Iveco har en liten nedgang i antall enheter fra i fjor, men leder likevel marginalt foran Mercedes-Benz som på sin side har hatt en brukbar vekst fra i fjor. MAN har hatt en liten nedgang, mens Fuso nesten er halvert. Renault har doblet registreringene fra i fjor, men inntar likevel jumboplassen sammen med DAF

10,0 – 15,9 tonn

Denne klassen har omtrent samme tilbakegang sammenlignet med fjoråret som ved utgangen av juli, rundt 26%. Mercedes har økt med to biler fra i fjor, men har en suveren markedsledelse. Det har en sammenheng med at fjorårets markedsleder, MAN, har halvert registreringene. Enda verre har det gått med bunnplasserte Iveco som har bare fjerdeparten av antall registreringer fra i fjor. Det blir spennende å se om en kommende ny Eurocargo kan gjøre noe med dette..

16,0 – 21,9 tonn

Før sommerferien hadde denne klassen vekst, men pr. utgangen av august ligger segmentet 7,1% under fjoråret. Den kraftige veksten til Scania i dette segmentet har avtatt, men dette kan på ingen måte true en nokså total markedsdominans. MAN opplever nå en viss vekst i dette segmentet, og Renault har også tatt et lite byks oppover, men fra et relativt lavt nivå.

22 tonn og tyngre

Scanias markedsandel er over 40% slik det var med Volvo for ett år siden. Scania har for øvrig aldri hatt så høy markedsandel i Europa som nå, godt gjort med en modellserie som har vært med så lenge. Nå skal det likevel sies at Scania har vært grundig fornyet under skallet, noe kundene åpenbart setter pris på. Lenger ned fortsetter Mercedes-Benz sin stødige gang oppover i antall biler og selvsagt markedsandel. Videre har MAN duppet under 5% igjen. Renault har ingen bevegelse siden juli, men ligger fortsatt godt over fjoråret.

Forsiden nå