Torbjørn Pedersen er eksemplet på positiv og fremtidsrettet rekruttering fra logistikkstudiet i Trondheim.

Fremtidens offshore-logistikk

Logistikkleder Torbjørn Pedersen på Heidrun-feltet holder hele tiden fokus på en robust og effektiv verdikjede som er dimensjonert for hasteleveranser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

- Alle aktører må hele tiden være med i en kompleks verdikjede som krever gjennomtenkte planer, understreker han.

Fra rekrutt til leder

I går innledet han på Logistikkstudentenes årlige seminar i Trondheim. Pedersen skrev selv bacheloroppgave ved logistikkingeniørstudiet på Høgskolen i Sør-Trøndelag i 2006. Etter endt utdanning jobbet han to år i Statoil Fuel and Retail som distribusjonsleder før han ble ansatt som logistikkleder på Heidrun i 2008.

- Statoil har byttet mange komponenter gjennom 40 års virksomhet, sa Pedersen og viste til at selskapet nå kjøper et skip til 1,3 milliarder kroner. Det skal fungere som flytende oljelager på Heidrun-feltet i Norskehavet. Avtalen med koreanske Samsung Heavy Industries inkluderer opsjon på ytterligere to skip.

Heidrun-feltet i Norskehavet har produsert olje og gass siden oktober 1995. Feltet er utbygd med en såkalt flytende strekkstagplattform i betong. Olje fra Heidrun blir i hovedsak transportert til Statoils råoljeterminal på Mongstad i Hordaland. Herfra transporteres oljen videre til kunder i markedet. Gassen transporteres i rørledning til Tjeldbergodden i Møre og Romsdal. Der brukes den som råstoff for Statoils metanolfabrikk.

Forutsigbarhet viktigst

Daglig leder Hans Kristian Norset i Fosen Transport understreket på logistikkseminaret at forutsigbarhet er like viktig som å levere raskt.

- Kortere og forbedret ledetid bidrar til reduserte kostnader, større effektivitet og raskere levering. Vi leier lastebiler fra mindre bileiere, fremfor å eie. Dermed kan vi konsentrere oss om logistikk, sa Norset.

Han understreket også at det hverken er timelønn eller dieselpris som er avgjørende for å gjøre god butikk.

- Nøkkelen er økt fyllingsgrad og antallet timer på bilen. God og gjennomtenkt logistikk reduserer laste- og lossetid og gir økt lønnsomhet. Vi måler og registrerer alt vi gjør. Det vi ikke måler har vi ingen kontroll på, understreket Norset.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS