MODERNE: Nicola One har en meget moderne og strømlinjeformet design. (Illustrasjon: Nikola Motor Company)
DIGITAL: En moderne og nesten heldigitalisert førerplass. (Illustrasjon: Nikola Motor Company)
LANG: På amerikansk vis er trekkvognen bygd så lang at den ikke passer særlig godt til europeiske lengdebestemmelser. (Illustrasjon: Nikola Motor Company)

Gass-elektrisk lastebil med 2000 hk

En gass-elektrisk lastebil med effekt på 2000 hk og et dreiemoment på hele 5000 Nm, drift på alle seks hjul og en rekkevidde på nærmere 1900 km lyder uten tvil fristende.

Det amerikanske selskapet Nikola Motor Company har nylig presentert et lastebilkonsept som gjør at man lurer på om det er snakk om fleip eller fakta.

I tillegg lokkes det med gratis drivstoff i en million miles (1,609 millioner km) til de 5000 første kundene og et drivstofforbruk på rundt halvparten av det man kan oppnå med en effektiv dieseldreven lastebil.

Trenger ikke retarder

Nikola One, som er betegnelsen på lastebilkonseptet, har regenerering av bremseeffekten. Når hjulmotorene produserer strøm i stedet for å bruke strøm, oppnår man betydelig bremseeffekt. Dermed trenger ikke bilen noen retarder. Nikola Motor hevder bremsene er så effektive at stopplengden er bare halvparten av det man kan klare med en konvensjonell lastebil. Denne opplysningen bør vel tas med et par klyper salt, for heller ikke Nikola Motor klarer å eliminere naturlovene.

Bilder selskapet har offentliggjort viser dessuten en svært futuristisk og strømlinjeformet bil. Bilen skal dessuten være rundt et tonn lettere enn en konvensjonell lastebil, samtidig som tyngdepunktet er lavere takket være at alle tung komponenter er plassert meget lavt på chassiset. Det hele toppes med at interiøret er svært moderne og sjåførvennlig.

KOMPONENTER: 1: Radiator og kjølesystem. 2: 2 girkasser og hjulmotorer. 3: Elektrisk styreenhet for strøm. 4: Batteripakke. 5: Batterikjøling. 6: Gassturbin på 400 kW (544 hk) for multifuel, diesel, bensin eller aller helst naturgass. 7. Gasstanker på til sammen 570 liter. 8: Girkasser og hjulmotorer for bakhjulene. 9: Svingskive. Illustrasjon: Nikola Motor Company
KOMPONENTER: 1: Radiator og kjølesystem. 2: 2 girkasser og hjulmotorer. 3: Elektrisk styreenhet for strøm. 4: Batteripakke. 5: Batterikjøling. 6: Gassturbin på 400 kW (544 hk) for multifuel, diesel, bensin eller aller helst naturgass. 7. Gasstanker på til sammen 570 liter. 8: Girkasser og hjulmotorer for bakhjulene. 9: Svingskive. Illustrasjon: Nikola Motor Company Illustrasjon: Nikola Motor Company

 

Ikke hel-elektrisk

En rekke nettsteder karakteriserer Nikolas lastebil som elektrisk. Det er den ikke. Hjulmotorene drives riktignok med strøm, men strømmen blir produsert av en gassturbin som må gå på bensin, diesel eller naturgass. Teknologien er ikke ny. Både lokomotiver og tyngre anleggsmaskiner kan drives diesel-elektrisk, men bruk av gassturbin kan uten tvil innebære en interessant nyutvikling.

Heller ikke gassturbin-motorer er noe nytt, men i nyttekjøretøyer har løsningen ikke vært noen suksess når det gjelder drift av en mekanisk drivlinje. Til produksjon av strøm kan det hende løsningen er riktig bra.

Det er uten tvil et visst Tesla-preg over det hele, og uten sammenheng er det ikke. Tesla har hentet sitt navn fra den den kroatisk-fødte oppfinneren Nikola Tesla som emigrerte til USA, og Nikola Motors benytter altså fornavnet.

Nikola Motors nøyer seg ikke med å designe en lastebil, men har også planer om å bygge opp et omfattende distribusjonsnett av fyllestasjoner for gass i hele USA.

Europa?

Selv om trekkvognen fra Nikola Motor utseendemessig kanskje ser mer europeisk ut enn amerikansk, er det ingen tvil om at den er konstruert for det amerikanske markedet. Vi har ikke sett noen mål, men det er ingen tvil om at bilen er vesentlig lenger enn en europeisk trekkvogn.

I USA er det lastelengden som er lengderegulert, ikke totallengden som hos oss. Slik regelverket er i dag, vil man tape relativt mye lasteplass på denne siden av Atlanteren.

Forsiden nå