På bordet ligger tilbud for mange milliarder kroner. Fra venstre prosjekteringsleder Karl Gunnar Sødal, byggeleder Svein Soknes, prosjektleder Almar Aronsen og ass. prosjektleder Odd Jostein Haugen i Statens vegvesen.
På bordet ligger tilbud for mange milliarder kroner. Fra venstre prosjekteringsleder Karl Gunnar Sødal, byggeleder Svein Soknes, prosjektleder Almar Aronsen og ass. prosjektleder Odd Jostein Haugen i Statens vegvesen. (Foto: Emilie Gynnild.)

Giganter kjemper om milliardkontrakt

Alle de største norske entreprenørene har levert tilbud på E6 Trondheim – Melhus. Sjekk hvem som er lavest.

Mandag var det tilbudsåpning på å bygge 8 km E6 mellom Jaktøyen i Melhus og Sentervegen ved City Syd - en av de største veikontraktene i Midt-Norge.

- Det var veldig jevnt, og vi er godt fornøyd med å ha fått så mange tilbydere, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen. Tilbudene skal nå kontrollregnes og all dokumentasjon gjennomgås, før vi velger entreprenør.

Det var de store, norske entreprenørene som hadde kommet med tilbud, og lavest var Peab Anlegg AS med et tilbud på rundt 1162 millioner kroner.

Dette er tilbudene som kom inn:

  • AF-gruppen Norge AS     1.233.332.460 kroner
  • Hæhre Entreprenør AS    1.396.071,169 kroner
  • Veidekke Entreprenør AS 1.287.215.755 kroner
  •  Skanska Norge AS / Syltern AS   1.294.952.890 kroner
  •  NCC Constrution AS     1.234.595.445 kroner
  • PEAB Anlegg AS 1.162.581.984 kroner

Planen er at entreprenøren skal komme i gang tidlig i 2016. Våren 2019 skal vegen være ferdig hvis alt går som planlagt.

Dette skal bygges:

  • 8 km firefelts E6 med planskilte kryss hovedsakelig i dagens trase
  • Toplanskryss på Klett med E39
  • Ombygging av dagens toplanskryss på Sandmoen
  • Nytt toplanskryss på Hårstad ved forbrenningsanlegget
  • Viltovergang sør for Sandmoen
  • Lokalveger

Store mengder myr og leirmasser skal flyttes. På Klett er det mektige kvikkleireforekomster som krever stabilisering. De utfordrende grunnforholdene er årsaken til at Statens vegvesen trenger tre års byggetid for å fullføre prosjektet.

Kostnadsrammen er på 2,5 milliarder kroner, og prosjektet er finansiert av Miljøpakken. Ny E6 skal bygges hovedsakelig i dagens trase, mens det daglig passerer opp mot 30 000 biler.

 

Forsiden nå