Souvim II med Michelin LX PSI 710/75 R 34 anti-landminedekk.

Gjennom minefelt uten å utløse minene

Michelin har utviklet et nytt dekk for mineryddekjøretøy. Et kjøretøy med det nye dekket kan kjøres gjennom et minefelt uten å utløse minene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Minerydderen Souvim II kan kjøres «trygt» gjennom et minefelt. Det er mulig fordi marktrykket er ekstremt lavt, lavere enn fotavtrykket til et menneske.

Et vanlig, pansret rekognoseringskjøretøy gir et marktrykk på ca. 5 kg/cm 2. Utstyrt med Michelin LX PSI 710/75 R 34 anti-landminedekk har den 7,5 tonn tunge Souvim II et marktrykk på kun 360 gram per kvadratcentimeter. Det er lavere enn et 80 kg tungt menneskes fotavtrykk, som er ca. 660 gram per kvadratcentimeter - og anekdotisk: Til og med lavere enn trykket fra en 2,5 kg tung kanin (som er ca. 450 gram per kvadratcentimeter). Dette skriver Michelin i en pressemelding.

Det lave marktrykket gjør det mulig å minerydde en strekning på opptil 150 km per dag med en gjennomsnittshastighet på 20 km/t. Med anti-landminedekket kan Souvim II kjøre over flate landminer uten å bli oppdaget. Dekket kan deformeres rundt spissen på koniske landminer uten at de aktiveres.

Den største utfordringen for dekkprodusenten har vært å håndprodusere og feste en bred, ti centimeter tykk remse av skum på en stamme fra Michelins jordbruksmaskindekk. Stammen fungerer med meget lavt dekktrykk for å få til et så langstrakt fotavtrykk som mulig. Skummaterialet er ekstremt vanskelig å forme og bearbeide. Det tykke båndet av skum dekkes så av et tynt lag med gummi, «skim», for å beskytte mot slitasje og for å gi bedre grep.

Dermed kan Souvim II utstyrt med anti-landminedekket fra Michelin kjøres med «det rekordlave dekkstrykket» 0,36 bar.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS