FACELIFT: Det mest iøynefallende etter at Ford gjorde en facelift av Ranger er en front som ikke er så markert.
FACELIFT: Det mest iøynefallende etter at Ford gjorde en facelift av Ranger er en front som ikke er så markert. (Foto: Espen Braata)

God og billig å kjøre

PRØVEKJØRT: Ford har droppet V6-eren i Ranger, og nå er det kun to 2-liters, 4-sylindrede motorer som gjelder i Norge. Det har gitt en lettkjørt sparegris på veien.

Selv om motoren har krympet betydelig i volum, har både antall hestekrefter og dreiemomentet på toppmodellen økt. Den nye motoren kommer i to versjoner; 170 hester eller toppmodellen med bi-turbo som yter 213 hestekrefter i Norge. Sistnevnte er 13 hestekrefter og 30 Nm. sterkere enn den gamle toppmodellen. Til andre markeder leveres den fortsatt med 3,2 liters V6-motor.

Ifølge Ford er Ranger den mest solgte pickupen i Europa de siste fire årene. I Norge fikk den 2.-plassen på statistikken, og salget økte med 7,2 prosent i 2018.

God å kjøre

OVERSIKTLIG: Det er enkelt å få oversikt å følge seg hjemme i førerplassen. Foto: Espen Braata

At Ford Ranger selger godt er helt naturlig. For det er en bil som på en forbilledlig måte kombinerer kraft, styrke og komfort. Selv om det er en pickup som er bygd for å kunne lastes med nesten ett tonn og trekke en 3,5 tonns tilhenger, er kjøreegenskapene langs landeveien som på en bra personbil. Ford har også gjort justeringer av både fjæring og demping, og de forskjellige utstyrsversjonene har forskjellige egenskaper.

TØFF: Ford Ranger har vært og er fortsatt en tøff bil som også er god på landeveien. Foto: Espen Braata

Den nye modellen av Ford Ranger er egentlig bare en facelift eksteriørmessig. Forrige gang Ford kom med ny og oppgradert Ranger var så sent som i 2016. Denne gangen er det fronten som har fått oppgraderingen som er mest synlig, sammen med noen kosmetiske justeringer inne i kupeen.

Ny girkasse

HØY: Ford Ranger er høy uten at det går ut over kjøreegenskapene. Foto: Espen Braata

Det er under skallet de store forandringene har skjedd, og det er ikke bare motorene som er nye i drivlinjen. En av de tingene som fascinerer med nye Ranger er den nye automatiserte girkassen. Den har ikke mindre enn 10 gir, og har den samme girkassen som Ford bruker i blant annet Mustang og i den store F-150 pickupen.

Denne girkassen sier Ford skal gi en reduksjon av drivstofforbruket på hele 9 prosent i forhold til den gamle girkassen. Og at det tallet stemmer er det ingen grunn til å tvile på. På en 900 kilometer tur fra Oslo og inn langs vestlandske fjorder endte gjennomsnittsforbruket til AT.no på meget pene 0,77 l/mil.

Fire versjoner

Ford Ranger kommer i tre utgaver pluss verstingversjonen Raptor til Norge. Det er bare den enkleste utgaven som heter XLT som kan leveres med manuelt gir i kombinasjon med den miste motoren på 170 hestekrefter. På den største motoren er det ikke mulig å få manuell girkasse, og firehjulstrekk er standard på alle. Selv om det ikke er permanent firehjulstrekk på noen av dem.

Utstyrsversjonen Wildtrack er den AT.no prøvekjørte. Denne utgaven har egentlig det meste du trenger og har lyst på av utstyr som standard. Det eneste de fleste med en slik bil trenger å krysse av på utstyrslista er hengerfeste.

KNAPPER: Noen vil hevde Ford er i overkant rause med knapper på rattet. Foto: Espen Braata

Så kan du velge to utstyrspakker som til sammen inneholder adaptiv cruisekontroll, automatisk parkeringsassistent, filskiftassistent, filskiftvarsler og skiltgjenkjenning. Alt dette koster ca. 16.000. kroner, og da har du en komplett bil med alt.

Stillere

KORT: Seteputen er ikke så lang, men du får likevel god støtte og sitter godt selv på lengre turer. Foto: Espen Braata

Bilen kommer også med to forskjellige kabinversjoner. Den største er dobbelkabinen som nå også kan tilbys med aktivt støyreduksjonssystem. Det skal gi enda mindre støy i kupeen.

Ford er med Ranger den første som tilbyr et kollisjonsvarslingssystem som også oppdager fotgjengere. I tillegg er det en intelligent fartsholder som er siste tilskudd til de systemene som bilen allerede hadde fra før.

ETTERMONTERT: Ford tilbyr dieseldrevet kupevarmer på Ranger. Knappen bærer tydelig preg om at den er montert i Norge, men det funker. Foto: Espen Braata

Wildtrack-versjonen kommer også med en offroadpakke. I tillegg til litt polstring under bilen har den en elektrisk differensiallås på bakakslingen. Det er også automatisk parkeringsassistent som lar bilen styre inn på parkeringsplassen. Rattet kan du slippe, men gass og brems må du fortsatt bruke.

Nettilgang

Ford Ranger kan også leveres med modemløsningen FordPass Connect. Det gir brukeren av bilen tilgang til kjøretøydata og aktivering av flere funksjoner i bilen. I tillegg kan inntil ti enheter koble seg til bilen og bruke den som Wifi-hotspot.

Også infotainmentsystemet er oppgradert til det Ford kaller SYNC3. Der er grensesnittet blitt veldig likt det du kjenner igjen fra smarttelefoner og nettbrett med skifter mellom funksjoner og zooming i bilder/menyer med fingertuppene. I tillegg støtter det både Apple CarPlay og Android Auto.

Mange knapper

Designerne til Ford har aldri hatt noen frykt for knapper. For den som liker mange knapper er Ford Ranger et eldorado. For dem som ikke helt deler den gleden blir det i overkant mange knapper.

Som på forrige generasjon Ranger er rattet nærmest en eneste stor «knappe-orgie». Utfordringen blir at det er så mange knapper og de er så like i utformingen at det blir vanskelig å skille de fra hverandre uten å se ned på dem.

Forsiden nå