Godsutvikling i feil retning
- Utviklingen innen godstransporten strider mot politikernes målsetting om å overføre en større andel av godset fra vei til sjø og bane.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det forteller prosjektleder Joachim Weisser i Rogaland fylkeskommune til AT.no.
Han har hatt en sentral rolle i godsstrømanalysen «Godstransport i Rogaland» som han presenterte på Logistikkdagen 2014 i Sandnes nylig.
Han mener det er et tankekors at utviklingen strider mot den politiske målsetting om en større andel av godset over på sjø og bane.
Weisser viser blant annet til en nedgang i sjøtransporten på 500.000 tonn siden 2008, mens godstransport på vei øker kraftig. Jernbane har en tilnærmet nullvekst.
Gir kunnskap
- Gjennom analysen aktualiserer og opprettholder vi kunnskapsnivået fra tidligere undersøkelser. Arbeidet bidrar til å forstå utviklingen i godstransporten i Rogaland. Samtidig kan vi informere beslutningstakere, som politikere og transportplanleggere, på en faktabasert måte, forteller Weisser.
Han understreker at identifisering av laster som er egnet til overføring fra vei til sjø og bane er et hovedpoeng.
- Men i det heletatt skal analysen gi et bedre faktagrunnlag når det gjelder godstransport i strategisk planarbeid, sier Weisser.
- Regionen har de siste 20 årene hatt en sterk vekst i godsmengden som transporteres ut og inn av fylket. Derfor har vi satt søkelys på denne utviklingen i denne analysen, sier Weisser.
Utfordringer
Gods- og befolkningsvekst skaper store utfordringer for Rogaland.
Rogaland er fylket med sterkest økonomisk vekst de siste 40 årene. I 2014 har Rogaland en befolkningstetthet på ca. 460.000. Ifølge prognosene vil innbyggertallet øke til 500.000 i 2020 og til 600.000 i 2040.
- Befolkningsutviklingen skaper store utfordringer til transport- og godsfremføring, samt utvikling av gods- og logistikk-knutepunkter. Målet med analysen er å identifisere dagens logistikkstruktur med tilhørende fortrinn og flaskehalser, sier Weisser.
Han understreker at godsstrømanalysen er et viktig bidrag til å øke kunnskapen om næringslivets transporter i Rogaland. Weisser legger ikke skjul på at det mangler en del kunnskap for å kunne videreutvikle transportsystemet rettet mot næringslivets behov.
STILLING LEDIG:
-
Fagskolen Innlandet søker lærer anleggsfag inntil 100%
Er du vår nye kollega?
-
NORDIC CRANE AS søker driftsleder
Driftsleder ønskes i Haugesund!
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) søker anleggssjef
Vil du lede vårt største pukkverk?
-
Feiring søker anleggsmaskinmekanikere og industrimekanikere
Har du det som trengs?
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper