Helgeland nord er det første av i alt tre kontraktsområder for pakken E6 Helgeland. Prosjektet strekker seg over en veistrekning på 125 km, fra Korgen til Bolna. Det skal bygges 62 km vei, der 47 km er utbedringstiltak for eksisterende vei. Dersom ikke Stortinget bevilger mer penger til prosjektet, blir ikke parsellen Krokstrand-Bolna bygget.
Helgeland nord er det første av i alt tre kontraktsområder for pakken E6 Helgeland. Prosjektet strekker seg over en veistrekning på 125 km, fra Korgen til Bolna. Det skal bygges 62 km vei, der 47 km er utbedringstiltak for eksisterende vei. Dersom ikke Stortinget bevilger mer penger til prosjektet, blir ikke parsellen Krokstrand-Bolna bygget.

Hæhre-prosjekt mangler 400 mill. kroner

Hæhre Entreprenør er godt i gang med å bygge ny E6 Helgeland nord. Dersom Stortinget ikke bevilger mer penger, blir prosjektet mindre enn først antatt.

Ifølge NRK Nordland mangler det 400 mill. kroner for å få fullfinansiert E6 Helgeland nord. Dette dreier seg både om penger til selve veibyggingen og flere titalls millioner kroner til trafikksikkerhetstiltak.

Prosjektleder i Statens vegvesen, Bård Nyland, opplyser til NRK at det er parsellen mellom Krokstrand og Bolna som ikke blir bygget dersom ikke Stortinget vedtar nødvendig finansiering for å få fullført hele E6 Helgeland nord. Statens vegvesen har hatt i tankene at det kunne bli svikt i tildelingene fra Staten da de planla ny vei:

- I kontraktene står det at vi kan kutte parseller hvis det skulle vise seg å være nødvendig, sier Nyland til NRK.

Rana Blad har kontaktet Samferdselsdepartementet for å høre hvor sannsynlig det er at pengene kommer til E6-prosjektet:

- I statsbudsjettet lovet vi å komme tilbake med en sak til Stortinget angående finansiering. Siden vi ikke har fremmet en slik sak ennå, har vi ikke funnet frem til en løsning vi ønsker å anbefale, sier seniorrådgiver Bent E. Skogen i veiseksjonen i vei- og trafikksikkerhetsavdelingen i Samferdselsdepartementet til avisen.

Forsiden nå