De fem delene sveises sammen for å lage hele borhodet. (Foto: Acciona Ghella JV.)
Store kraner er satt opp for å løfte de massive elementene til tunnelboremaskinene. Her er man i gang med sveising av det bakre skjoldet. (Foto: Acciona Ghella)
Her er midtre del av det første borhodet på vei fra havnen i Fredrikstad i retning Åsland. (Foto: Fredrikke Syversen/Jernbaneverket.)
Det er de 71 lyse kutterne som her er montert på borhodet, som skal knuse steinmassene. (Foto: Fredrikke Syversen/Jernbaneverket.)

Her monteres den første TBM-en på Åsland

Follobanens første tunnelboremaskin er i ferd med å bli montert på Åsland utenfor Oslo.

I september skal de første kutterhodene begynne å rotere på en av de TBM-ene som skal drive Follotunnelen mellom Oslo og Ski. I øyeblikket er den første under montering dypt nede i berget under Åsland, like utenfor Oslo.

Borhodet ble delt opp i fem hoveddeler for transport til Norge. Delene sveises sammen igjen i de spesialkonstruerte monteringshallene 100 meter under bakken nær Åsland.

Se flere bilder i bildekarusellen øverst.

Hver av de to hallene har en takhøyde på 22 meter, er 26 meter brede og 55 meter lange. I gulvet er det støpt to «krybber» som skal brukes under monteringen av maskinene, og for å sikre at TBM-ene setter ut på eksakt riktig kurs, melder Jernbaneverket.

 

TBM-er på Follobanen

  • Fire store tunnelboremaskiner skal drive Follobanens to tunnelløp i det som blir Nordens lengste jernbanetunnel – totalt 20 km lang. (Drill & blast brukes bl.a. i hver ende.)
  • To TBM-er skal bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski fra Åsland anleggsområde.
  • Lengde på tunnelboremaskinen og bakriggsystem: 145 m.
  • Boret tunneldiameter: 9,96 m.
  • Innvendig diameter for hvert tunnelløp etter betongutforing: 8,75 m.
  • Vekt hver TBM, inklusiv bakrigg: Ca. 2400 tonn.
  • Antall kuttere: 71 stk. med diameter 483 mm som hver kan belastes med opptil 32 tonn.
  • Installert kraft: 6200 kW, hvorav 4550 kW for rotasjon av selve borhodet.
  • Gjennomsnittlig inndrift (boring) per maskin: 12-15 m per dag.
  • Tunnelløpene blir forbundet med tverrforbindelser med max. 500 m mellomrom.
  • Double Shield TBM, som brukes på Follobanen, gjør det mulig å bore tunnelen samtidig som den ferdigstøpte foringen bygges, slik at tiden optimaliseres.
  • Follobanens TBMer leveres av det tyske firmaet Herrenknecht AG, Tyskland.
  • Første TBM ankommer Norge i midten av 2016 for montering.
  • Alle fire TBM skal etter planen være i arbeid fra januar 2017.

Kilde: Jernbaneverket

Tunnelboremaskinens lengde er totalt 150 meter, og deler blir fortløpende transportert ned i hallen for montering.

Tredje TBM ferdig

Den tredje av de totalt fire TBM-ene er nå ferdig laget ved Herreknechts fabrikk i Tyskland, og er snart klar for transport til Norge.

Prosjektleder for TBM Anne Kathrine Kalager er entusiastisk med tanke på tiden framover;  

- Det har foregått intens planlegging og forberedelse til mottak av de fire tunnelboremaskinene som skal brukes i Follobaneprosjektet. Nå er vi godt i gang, og alt går etter planen. Parallelt pågår oppbygningen av anleggsområdet der blant annet tunnelmassene skal håndteres. Fabrikklokalene som skal produsere betongelementer som skal kle de to tunnelløpene innvendig er også snart klare, sier hun.

Double shield

TBM-ene som brukes på Follobanen er såkalt Double Shield TBM.

Denne typen gjør det mulig å bygge den ferdigstøpte, vanntette betongelementer rundt tunnelen, samtidig som maskinen driver videre i fjell. Dette gjøres ved at maskinen har to typer fremdrift. Hydrauliske gripesko på hver side av maskinen låser maskinen mot fjellet, mens hydrauliske sylindre driver frontskjoldet inn i fjellet. Når gripeskoen må ta nytt grep, kan ekstra sylindre presse mot den da ferdiginstallerte betongringen, slik at fremdriften blir kontinuerlig.

De to tunnelene på Follobanen vil bli 8,75m i diameter og omtrent 18,5 km lang. Totalt vil tunnelen bli 20 km. De fire TBM-ene vil være 145 m lange og veie 2400 tonn.

Alle i drift i år

TBMene vil bli levert gjennom året og er planlagt satt i drift i løpet av 2016. To av TBM-ene vil bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski, med start på anleggsområdet på Åsland.

Follotunnelen skal stå ferdig i 2021 og blir Nordens lengste jernbanetunnel.

Forsiden nå