Smilene satt løst da Risa feiret siste ordre i begynnelsen av september 2016. Fra venstre: Adm. direktør Trond V. Tvedt, entreprenør og styreformann Bjørn Risa, økonomisjef Ole Sjølyst og veidriftsjef Erlend Aksnes. I bakgrunnen konsentrerer anleggssjef Kjell Skjølingstad seg om å telle 300 slag, et for hver million kroner i verdi på sist inngåtte kontrakt.
Smilene satt løst da Risa feiret siste ordre i begynnelsen av september 2016. Fra venstre: Adm. direktør Trond V. Tvedt, entreprenør og styreformann Bjørn Risa, økonomisjef Ole Sjølyst og veidriftsjef Erlend Aksnes. I bakgrunnen konsentrerer anleggssjef Kjell Skjølingstad seg om å telle 300 slag, et for hver million kroner i verdi på sist inngåtte kontrakt. (Foto: Risa)

Historisk høy ordrereserve hos Risa

Risa AS har vunnet en rekke oppdrag de siste månedene. Fra en vanskelig start på 2016 har selskapet i september en historisk høy ordrereserve på rundt 2,2 milliarder kroner.

- På slutten av 2015 så det mørkt ut, og vi måtte permittere folk. Nå er alle tilbake i jobb og vi ansetter nye kollegaer hver uke. Store deler av næringslivet i regionen vår har det tungt for tiden. Da er det utrolig kjekt å kunne tilby sikre arbeidsplasser, sier entreprenør Bjørn Risa.

Bransjen har lenge ventet på en opptur, og da først og fremst knyttet til de store utbyggingsoppgavene som skal gjennomføres i årene fremover innenfor vei og samferdsel. Risa har brukt ventetiden til å gå inn i alternative markeder. Dette er et bevisst valg som nå gir resultater, skriver Risa i en melding.

Venter på veiprosjekter

- De nye ordrene er spredt i omtrent alle fagene våre, som energi, tunnelrehabilitering, vann og avløp og ikke minst veibygging og samferdsel. Det gir oss en god spredning av forretningsrisiko, samtidig er for eksempel oppdragene innen energi-infrastruktur både interessante og lærerike. Organisasjonen vår har rett og slett blitt bedre gjennom å gå inn i nye typer oppdrag, sier administrerende direktør Trond V. Tvedt.

Både Bjørn Risa og Trond V. Tvedt er spente på når de nye oppdragene med Statens vegvesen som byggherre kommer ut i markedet.

- Vi ser at mange prosjekter blir skjøvet utover i tid. Det skyldes både langvarige reguleringsprosesser og mange andre forhold. For oss som skal bidra til å bygge de nye anleggene er dette vanskelig. Det er rett og slett ikke mulig å planlegge ressursene, fordi vi ikke vet om viktige jobber skal gjennomføres i 2017, 2018 eller kanskje ennå lenger frem i tid.

Stramme betingelser

Trond V. Tvedt løfter frem en egen satsing på konkurranseevne som selskapet har satt i gang.

- Det er alltid noe som kan bli bedre, og vi er inne i en prosess der absolutt alle bidrar. Det krever kontinuerlig omstilling, og vi løfter alle steiner for å finne forbedringsområder. Det at vi har vunnet mange oppdrag i det siste viser at vi er på rett vei, men det er nå det gjelder. Vi skal levere under svært stramme rammebetingelser, det skal ingen være i tvil om.

Forsiden nå