- Det blir helt stille i førerhuset når jeg kjører elektrisk, sier Therése Persson.
- Det blir helt stille i førerhuset når jeg kjører elektrisk, sier Therése Persson. (Foto: Scania)

Hun kjører verdens første i offentlig trafikk

Therése Persson er en av sjåførene som kjører elektrisk Scania i offentlig trafikk i Sverige (video). Ifølge Scania er dette verdens første elektrisk drevne vogntog som kjøres på offentlig vei.

Utenfor Gävle i Sverige er de siste forberedelsene gjort på test-strekningen for en elektrisk drevet lastebil fra Scania som kjøres på offentlig vei.

Et par dager før den offisielle åpningen av verdens første prøvestrekning for elektrisk drevne vogntog på offentlig vei, sydet testområdet av aktivitet.

Nå er strømmen skrudd på i de overhengende strømkablene på den to-kilometer lange strekningen av E16 utenfor Gävle. Her skal en grønnmalt elektrisk lastebil kjøres stille frem og tilbake i trafikken.

- Det føles fantastisk at den elektriske lastebilen nå er klar for å kjøres på offentlig vei, sier Christer Thorén, teknisk prosjektleder ved Scanias avdeling for hybridsystems-utvikling.

- Det blir helt stille i førerhuset når jeg kjører elektrisk, sier Therése Persson.
- Det blir helt stille i førerhuset når jeg kjører elektrisk, sier Therése Persson. Foto: Scania

 

Glir stille frem på veien

Gjennom en toårs testperiode, skal den elektriske lastebilen utføre vanlige transportoppdrag for Ernst Express, et middels stort svensk logistikk-selskap.

Trekkvogna er koblet til strømnettet via overhengende kabler mens den kjøres på «strømstrekningen». Når lastebilen kjøres utenfor det elektriske området på veien, senkes pantografen (mekanismen som er i kontakt med strømkablene) ned og lastebilen kjøres på biodiesel eller på batteri.

- Den første gangen jeg kjørte elektrisk lastebil, følte jeg ikke noen stor forskjell på selve kjøringen. Men i elektrisk modus blir det helt stille i førerhuset. Det er utrolig, sier Therése Persson, en av Ernsts Express' sjåfører.

Roger Blom, adm. direktør i Ernsts Express legger til:

- For oss er dette et fantastisk prosjekt å være med på. Så langt har nullutslipps-teknologien fungert veldig godt. Det er utrolig hvordan vogntoget glir frem i stillhet.

Prosjektleder Pia Nilsson i Siemens Sverige er fornøyd med at Siemens teknologi for skinnegående transport også kan brukes til veitransport.
Prosjektleder Pia Nilsson i Siemens Sverige er fornøyd med at Siemens teknologi for skinnegående transport også kan brukes til veitransport. Foto: Scania

 

- God og pålitelig teknologi

Scania-en har en strømmottaker montert på rammen bak førerhuset. Denne såkalte konduktive teknologien er utviklet av Siemens i samarbeid med Scania.

- Vår teknologi er velprøvd på jernbane, og Scania har innovative løsninger for veitransport. Sammen finner vi nye spennende løsninger, slik som denne elektriske veistrekningen og E-Highway-konseptet som lastebilen er en del av, sier Pia Nilsson, prosjektleder i Siemens Sverige.

- En av fordelene med denne teknologien, er at den kan implementeres i veiene slik de er i dag.

Scanias Christer Thorén er fornøyd med samarbeidet med Siemens på prosjektet, og har et klart hovedmål med prøveperioden:

- Vi ønsker å vise gjennom to år at dette er en god og pålitelig teknologi som fungerer i hverdagen hele året. Sommer som vinter, sier han.

Forsiden nå