Cats nye 90-tonner 385C L ble for kort tid siden satt i drift hos Brønnøy Kalk.
Cats nye 90-tonner 385C L ble for kort tid siden satt i drift hos Brønnøy Kalk.

Husker du: 90-tonns Cat-nyhet hos Brønnøy Kalk

Husker du saken om den nye 90-tonneren hos Brønnøy Kalk i Anlegg&Transport nummer 5, 2005? Saken er skrevet av Hans Fossum og gjengis som den sto på trykk.

Brønnøy Kalk i Nordland er først i Norden med Caterpillars nye tungvekter, 385C L på 90 tonn. Gravemaskinen er også den første i Norge med motor fra Cats nye ACERT-serie.

90-tonneren er den største i Cats nye C-serie tungvekter-trio hvor også 365C L (70 tonn) og 50-tonneren 345C L inngår.

Sammenlignet med den pensjonerte B-trioen tungvektere, er ny førerhytte og ACERT-motorer - som tilfredsstiller de amerikanske avgasskravene Tier III og de europeiske Steg IIIa-kravene (2006) - de største nyhetene hos den nye C-trioen.

Førerinstruktør for Pon Quipment i Norge og Sverige, Kristian Johansson (t.h.), orienterer maskinførerne Bjørnar Hansen (t.v.) og Roar Nielsen, om maskinens filtersystem.
Førerinstruktør for Pon Quipment i Norge og Sverige, Kristian Johansson (t.h.), orienterer maskinførerne Bjørnar Hansen (t.v.) og Roar Nielsen, om maskinens filtersystem.

 

Store forventninger

Plassjef Martin Solheim hos Brønnøy Kalk har store forventninger til 90-tonneren som skal ha kapasitet «så det holder» og vel så det.

Hovedoppgaven til Brønnøys nye Cat blir lasting av Euclid-trucker med lastekapasitet på 60-65 tonn. Bedriften (etablert i 1998) som er et datterselskap av Hustad Kalk i Elnesvågen utenfor Molde, tar årlig ut ca. 3 mill. tonn stein hvorav 2,3 mill. kalkstein som fraktes sjøveien til Hustad Marmor. Her blir kalksteinen foredlet til kalsiumkarbonat som blant annet benytte i produksjonen av papir.

513 hk under panseret

Nymaskinen til Brønnøy Kalk har Cats nye C18-motor på 18,1 liter (6 sylindrer) med effekt på 383 kW (513 hk) v/1800 o/min. Maskinen med egen svingpumpe, har arbeidshydraulikk som gir 2x475 l/min.

Maskinen er utstyrt med 8,4 m lang R-bom og 3,4 m stikke, og rekkevidden oppgis til 13,4 meter. I stikkespissen sitter ei Cat-skuffe på 5,5 m 3 med Cats nye K-tannsystem. 90-tonneren er videre utstyrt med beskyttelsesgitter foran frontruta.

Designingeniør Abdelwhahab Abu Jahrur (t.v.) fra Caterpillars fabrikk i Gosselie, Belgia, hvor 90-tonneren produseres, var med på igangkjøringen av maskinen; her sammen med maskinfører Tommy Langfjord.
Designingeniør Abdelwhahab Abu Jahrur (t.v.) fra Caterpillars fabrikk i Gosselie, Belgia, hvor 90-tonneren produseres, var med på igangkjøringen av maskinen; her sammen med maskinfører Tommy Langfjord.

Førermiljø

Den nye C-trioen har samme nye førerhytte hvor det er rikelig med plass og god sikt alle veier. Førerplassen med justerbar stol, armlener og joysticker er ergonomisk utformet, og et effektivt luftanlegg og lavt støynivå, er alle viktige for et komfortabelt, men "produktivt" førermiljø, ifølge Caterpillar.

Et overvåkningssystem følger til enhver tid maskinenes helsetilstand. Displayet hvor føreren kan avlese alle maskinfunksjoner, er nytt. Det har 4-farger og ny, lettforståelig grafikk (symboler), og føreren kan ved hjelp av systemet for eksempel forprogrammere hydraulikken for forskjellig redskap som hammer, saks og rotator for å nevne noe. Ekstrahydraulikken betjenes med skyvebrytere på joystickene.

«Feite» belter

Nymaskinen til Brønnøy har fettsmurte belter med forsmurte, lukkede beltebolter som i følge Cat skal forlenge beltenes levetid med 25%. Dessuten er de mer stillegående enn «tørre» belter. «Feite» belter er også standard på 365C L og 345C L.

I Brønnøy Kalks maskinpark finnes flere «storheter», blant annet Cat-hjullasteren 990 på 75 tonn.

Forsiden nå