Nå fjernstyrer Werner Solstrand gravemaskinen fra sin ”kommandoplass” i varevognen som er plassert 250 meter unna graveområdet.
Werner Solstrand var hos Kranor AS på Slemmestad for å teste utstyret som Ørjan Olsen (t.h.), Kranor AS har montert i gravemaskinen og varevognen.
Noen av de 117 bombene som ble gravd frem ifjor.

Husker du: Fjernstyrt «bombegraving» i Banak

Husker du saken om gravemaskinen som ble styrt fra en varebil i Anlegg&Transport nummer 6/7, 2009? Den er skrevet av Hans Fossum.

- Gravemaskinen var beskyttet med panserplater. Men det var ikke fritt for at nervene var i helspenn. Det gikk hardt utover tobakken. Det sier Werner Solstrand som ifjor gravde frem 117 bomber og 3000 pansergranater på Banak Flystasjon i Finmark. Nå er den maskinkjørende formannen hos SP Maskin AS i Harstad i gang med «bombegravingen» igjen. Men nå sitter han langt unna gravemaskinen og bombene.

Solstrand (52) skal fjernstyre Komatsu-graveren PC340NLC (37 tonn) fra en varebil som er plassert 250 meter unna der gravemaskinen «roter» i jorda etter tyske eksplosiver fra 2. verdenskrig.

Seks bunkere

Da tyskerne forlot Banak Flystasjon ble bomber og granater lagt i bunkere og sprengt. Ikke alt gikk ”i lufta”, og straks tyskerne forlot flystasjonen, ble de sprengte bunkerne dozet over med sand og jord. Ifjor gravde den muntre hardstadværingen opp fire bunkere med eksplosiver som Forsvarets eksperter tok med seg og sprengte i filler på et trygt sted.

I sommer og utover høsten skal Solstrand blottlegge ytterligere seks bunkere hvor det ligger eksplosiver fra krigens dager. Hvor mye som ligger under jord, stein og ifillersprengt betong, vites ikke, forklarer Solstrand som er formann hos SP Maskin AS. Firmaet som har et tyvetalls ansatte, er spesiallister på riving, betongknusing og sanering av asbest/PCB. 

Førerplass i varevogn

Solstrand utfører gravejobben ca. 250 meter unna der maskinen graver. Han kjører beltegraveren fra sin førerplass som er montert i lasterommet på en Opel Vivaro. Gravemaskinstolen i varevogna har alle funksjonene som sitter i førerstolen i Komatu-graveren; dobbelt pedalsett og armlener med to pilotspaker hvor alle elektriske-/maskin-/hydraulikk-/gravefunksjoner sitter. I motorrommet på beltegraveren sitter radiomottakeren som formidler Solstrands styre-/kjørebevegelser videre til maskinens elektro-/hydraulikksentral/motor.

Gravemaskinen er utstyrt med fem antenner (fem også på varevognen) og fire kameraer, ett på høyre side, ett på toppen av overvognen, ett på stikka og ett på førerstolen i maskinhytta. Sistnevnte kamera kan styres, mens de tre øvrige kun har vidvinkellinser.

På sin «kommandoplass» i varevognen har Solstrand tre skjermer, en 32 tommers skjerm og to 10 tommers skjermer plassert på hver side av storskjermen. Dermed er den visuelle kontakten med maskin og graveplassen(e) oppnådd. Men det blir jo litt stusselig å kjøre gravemaskinen uten å høre motorduringen. Den er imidlertid ivaretatt ved at det er plassert en mikrofon i gravemaskinhytta – slik at Solstrand kan «innbille» seg at han sitter i gravemaskinen. 

Rekkevidde 250 meter

Det er Kranor AS på Slemmestad i Buskerud, som har montert radiostyringen i gravemaskin/varevogn. Firmaet er forhandler av det tyske radiostyringssystemet Hetronic, som Kranor benytter til fjernstyring av tårnkraner de selger/leier ut.

- Systemet som er montert her, har en garantert rekkevidde på 250 meter. Men om det ikke er hindringer som forstyrrer signalene, kan Solstrand operere maskinen på lengre avstander enn de 250 metrene, opplyser Kranors serviceansvarlig Ørjan Olsen som har montert Hetronic-systemet Solstrand kjører med.

Og systemet fungerer. Før den 260 mil lange maskintransporten fra Slemmestad til Banak i Finmark, var Werner Solstrand hos Kranor for å teste ut systemet.

- Det fungerer perfekt, men det blir jo en omstilling å fjernstyre graveren. Men det skal gå fint, sier Solstrand.

Nå er han allerede på plass i Banak hvor han skal grave etter gamle, tyske eksplosiver frem til tælen kommer.

Forsiden nå