HYBRID: Opplasting i 90 grader og med graveren plassert høyere enn dumperen, er optimale forhold for den nye hybridmaskinen til Volvo. Nå skal maskinen ut på test før den blir tilgjengelig.
HYBRID: Opplasting i 90 grader og med graveren plassert høyere enn dumperen, er optimale forhold for den nye hybridmaskinen til Volvo. Nå skal maskinen ut på test før den blir tilgjengelig. (Foto: Volvo CE)

Hybrid fra Volvo

Mange har lenge lurt på når Volvo CE skal komme med en hybrid gravemaskin. Svaret kom (nesten) på Bauma 2019.

Der viste nemlig maskinprodusenten en hybrid utgave av EC300EL ca. 30 tonn).

Konseptet er bygget på at EC300E Hybrid henter energi fra senkning av bommen til å lade hydrauliske akkumulatorer som igjen hjelper hydraulikkpumpa. Målet er å nå en reduksjon i dieselforbruk på opptil 17% i de mest optimale situasjonene, men 10-12% er realistisk i normal drift.

Volvo viste en EC300E Hybrid på Bauna-standen i München, selv om maskinen ikke er kommersiell klar. Foro: Klaus Eriksen

Akkumulatorer

Det er den gratis kraften fra senkning av bom som skal brukes til å lade 20 liters akkumulatorer som igjen bruker kreftene til å hjelpe hydraulikkpumpa.

Det skal ikke gå ut over ytelse eller presisjon, og det skal være mulig å jobbe i ECO-modus og Hybrid-modus samtidig.

Gjennomskåret skisse av hybrid-pakken på Volvo EC300E Hybrid. Foto: Volvo CE

Volvo CE påpeker at den ekstra kostnaden en hybrid maskin har, skal være nedbetalt på litt over ett år om maskinen går i optimal 90 graders lasting. Det understrekes videre at maskinen ikke er til salgs nå, men skal ut på felttesting før den gjøres kommersiell tilgjengelig.

Ny 6-tonner fra Volvo

Volvo CE lanserte også 6-tonneren EC60E på Bauma.

EC60E tar over for EC55C som har vært en storselger blant annet i Norge. Foto: Volvo CE

I Norge blir dette en svært viktig maskin, ettersom den erstatter utgående EC55C som har vært en storselger for Volvo Maskin AS.

EC60E har økt trekkraft, svingkrefter og løftekapasitet, melder Volvo. Videre har den et kompakt design, lang rekkevidde og mulighet for offset bom. 

Målene

Volvo-motoren på 59 hk klarer Steg V-utslippskravene. Videre har maskinen ny design på hydraulikksentralen. Denne kan sende olje fra flere variable hydraulikkpumper dersom det er stort behov for olje til en bestemt bevegelse.

Oljemengde til ekstrahydraulikk, elektrisk betjent planeringsskjær og hastighet på bomsving justeres av føreren, og maskinen kommer med tre arbeidsmoduser (Active, Normal, Soft). Maskinfører kan også gjøre egne innstillinger til sin kjørestil.

Vekt på maskinen er 5,7 tonn, og maks bredde er 1920 mm. Maks rekkevidde er 6105 mm og 6395 mm (standard/lang stikke), og maks gravedybde er 3695 mm og 3995 mm. Tipphøyde er 4150 mm og 4340 mm. Brytekraft oppgis til 43.3 kN.

Trimble fra fabrikk

Av annet nytt kan nevnes at Trimble Earthworks programvare nå nærmer seg klart for integrasjon med Volvo Dig Assist for hjul- og beltegående Volvo gravemaskiner, ferdig fra fabrikk.

Ved å benytte Volvo Co-pilotskjermen som det primære brukergrensesnitt, er det ikke behov for andre skjermer eller sensorer. Alt som trengs er å laste ned Trimble Eartworks applikasjonen og installasjon av en ekstra CPU.

Volvo hadde også fokus på sitt Volvo Active Control-system som er et halvautomatisert styresystem og hjelper fører for eksempel å planere en skråning riktig. Volvo hevder at planering av skråninger går 45% raskere med dette systemet, enn om man skal gjøre det uten. Automatikken hjelper også til å gjøre hellinger riktig.

Man kan også legge inn dybdebegrensning på skuffen, høydebegrensning på bom/stikke og svingbegrensning på maskinen. Løsningen kommer først på EC220E, og etter hvert på flere modeller.

Forsiden nå