Denne enheten på lastebilramma rommer vanntank på 1,5 liter, strømtilførsel og overføringsslange til luftfilteret.

Hydrogen reduserer forbruket

Det australske selskapet Hydroflex har utviklet en hydrogen-innsprøytningsenhet som skal kunne redusere drivstofforbruket i forbrenningsmotorer med 10 til 15%.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det spiller ingen rolle om motoren går på bensin eller diesel, og størrelsen kan variere fra små personbilmotorer til svære skipsmotorer.

Selskapet fokuserer imidlertid mest på store motorer, fra lastebiler og oppover, ettersom besparingspotensialet er størst her. Nå foregår de siste testene før kommersiell lansering. Selskapet regner med at de første enhetene vil være i salg mot slutten av året.

Ved å sprøyte inn en liten mengde hydrogen i forbrenningsrommet i bensin- og dieselmotorer kan man oppnå en mer fullstendig forbrenning som igjen reduserer alle typer utslipp fra motoren. Prinsippet har vært kjent lenge, men frem til nå har man vært avhengig av å bringe med seg hydrogen i spesialtanker på kjøretøyet. Dette har medført mer besværlig vedlikehold.

Liten vanntank

Det nye nå er at Hydroflex produserer hydrogen ombord i kjøretøyet. På en lastebil er det tilstrekkelig med en spesiell tank som rommer 1,5 liter vann.

Vannet tilføres strøm med lav spenning, og dette genererer en elektrolyse som spalter vannet i hydrogen og oksygen. Dette gir en form for damp som føres gjennom en standard gummislange til luftfilteret hvor dampen blandes med normal innsugningsluft på vei inn i motoren.

Dampen av hydrogen og oksygen er ikke noe drivstoff i seg selv men virker som en akselerator på forbrenningsflammen som dermed forbrenner drivstoffet mer fullstendig.

Utstyret krever ikke mye oppmerksomhet fra sjåføren, ettersom det bare er nødvendig å etterfylle 1,5 liter springvann for hver 2000 km. Skulle vanntanken gå tom, eller det oppstår en driftsfeil, fungerer forbrenningsmotoren som normalt, men vil bruke noe mer drivstoff.

- Tjent inn på ett år

Enheten kan enkelt ettermonteres på et kjøretøy eller overflyttes til et annet. Selskapet regner med at utstyret vil være tjent inn igjen i løpet av et år. Meldingen opererer ikke med årlig kjørelengde, men den er normalt større i Australia enn på våre breddegrader.

En første versjon av Hydroflex er beregnet for ettermontering på lastebiler produsert opp til 2010. Versjon to vil også snart være klar og er beregnet for motorer i strengeste avgassklasse.

I løpet av to år regner selskapet med å ha klar en liten enhet beregnet for personbiler. Målet er at utstyret for personbiler skal kunne selges for en pris mellom 300 og 400 australske dollar – med valutakursen i skrivende stund mellom 2000 og 2700 norske kroner.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS