Oversiktsbilde over tunnelene inn og ut fra Oslo S, etter at Follobanen er ferdig.
Oversiktsbilde over tunnelene inn og ut fra Oslo S, etter at Follobanen er ferdig.

- I sum har de utenlandske vært bedre

Ingen norske entreprenører har fått noen av de fire store milliard-kontraktene på Follobanen. De tar de til etterretning.

Kontrakter for over 14 milliarder kroner har havnet på utenlandske hender i forbindelse med bygging av Follobanen. Det er spanske og italienske selskaper som har stukket av med indrefiletene av kontrakter på Norges største samferdselsprosjekt.

Les saken: - Overrasket over at ingen norske fikk Follobane-kontrakter- Jeg trodde norske entreprenører skulle få entreprisene på Follobanen, sier prosjektdirektør Erik Smith.

AF: - Konkurransen er hard

AF Gruppen leverte tilbud på to av de store EPC-kontraktene, nemlig EPC Drill&Blast og EPC Ski, men klarte ikke å hevde seg i konkurransen. Konserndirektør Anlegg i AF Gruppen Arild Moe sier at konkurransen i bransjen er hard, men at det er noe man må tåle.

Arild Moe i AF Gruppen.
Arild Moe i AF Gruppen.

- Vi var med på to entrepriser, men nådde ikke opp. Det vil bare bli spekulasjoner å prøve å si noe om hvorfor de norske ikke har kommet i posisjon. Vi må bare ta til etterretning at vi ikke nådde opp i konkurransen, sier Moe.

- Vi leverer hele tiden tilbud vi kan stå inne for, og som vi kan vinne på, sier Moe.

Selv om de norske er blitt utkonkurrert på Follobanen, er ikke Moe bekymret for AF Gruppens konkurransekraft og heller ikke for at AF Gruppen skal miste kompetanse fordi noen store prosjekter glipper.

- Vi har ingen permisjoner i anlegg, og har full sysselsetting på våre ansatte. Vi mister ikke noe av vår kompetanse. Med et blikk på det nasjonale markedet, kan det være at det settes på prøve.

- Konkurransen er hard, men vi er ikke bekymret for det. Vi ser at vi vinner framfor utenlandske i noen tilfeller. Norge er et attraktivt marked og det er blitt flere som byr på de norske prosjektene. Men samtidig er det langt flere prosjekter ute i markedet enn for bare få år siden. Så lenge vi konkurrerer på like vilkår, kommer vi til å fortsette å prøve, sier Moe.

AF Gruppen har for øvrig fått en god del jobb med Follobanen likevel, som underentreprenør for arbeidsfellesskapet Acciona Infraestructuras and Ghella ANS (AGJV). AF bygger logistikktunneler og monteringshaller som er en del av AGJV sine forberedende arbeider før tunnelboremaskinene (TBM) kan monteres og bore hoveddelen av tunnelene for Follobanen.

Skanska: - De utenlandske har vært bedre

Pål Syse i Skanska.
Pål Syse i Skanska.

Skanska leverte tilbud på den store TBM-kontrakten, sammen med østerrikske Strabag, og også på den siste kontrakten som ble signert EPC Civil Oslo. Men begge ganger kom de til kort mot utlendingene.

- Vi må ta det til etterretning at de har levert bedre tilbud på pris og teknisk kvalitet. I sum har de utenlandske vært bedre enn de norske, sier kommunikasjonsdirektør Pål Syse i Skanska til AT.no.

Han legger ikke skjul på at Skanska er skuffet over å ikke ha fått noen av de to kontraktene.

- Vi har brukt titalls millioner på å regne på disse jobbene, og vi mener vi har kommet med gode løsninger, sier han.

Syse er spent på hvor mange nordmenn som får jobbe for de internasjonale aktørene på Follobanen.

- Det spennende å se hvor mange nordmenn som blir jobbende på prosjektene. Det er klart en utfordring for sysselsettingen og bransjen om det bare er utlendinger som vil gjøre disse jobbene, sier han.

Veidekke: - Forholder oss til konkurransen

Veidekke var hadde tilbud inn på byggingen av nye Ski stasjon – EPC Ski, men var halvannen milliard dyrere enn spanske OHL som fikk den kontrakten.

- Av og til vinner man og av og til havner man bak i køen. Og jo større kontraktene er jo mer attraktive er de for de internasjonale aktørene. Her har det vært flere internasjonale aktører på banen. I denne bransjen har vi alltid forholdt oss til konkurranse, så får vi jobbe med å bli bedre på det vi kan bli bedre på, sier kommunikasjonsdirektør i Veidekke, Grethe Ingeborg Nykkelmo til AT.no.

 

Forsiden nå