Ved hjelp av fargekoder ser man blant annet forskjellige landskapsområder, sårbar natur og bebyggelse i Hamar ved hjelp av et dataprogram (3D-modellering, Building Information Modeling). (Illustrasjon: Rambøll og Sweco)
Her sees Hamar fra lufta, bygget opp som 3D-modell ved hjelp av verktøyet Building Information Modeling (BIM). Modellen er utviklet av Rambøll og Sweco på oppdrag for Jernbaneverket. (Illustrasjon: Rambøll og Sweco)

Jernbaneverket vant i USA

En 3D-modell av 75 km natur og bebyggelse på innlandet har skapt furore i Las Vegas. Natt til 17. november - norsk tid - vant Jernbaneverket, Rambøll og Sweco prestisjetunge AEC Exellence Awards.

Jernbaneverkets Intercity-prosjekt planlegger og bygger nytt dobbeltspor på Østlandet. På Dovrebanen planlegges nå nytt dobbeltspor mellom Sørli, Hamar og Lillehammer.

Som et verktøy i planleggingsarbeidet har Jernbaneverkets rådgivere Rambøll og Sweco laget en 3D-modell som viser både land, vann og bebyggelse på strekningen.

Simulerer flom i Mjøsa

- Å vinne denne prisen er utrolig gøy og inspirerende, jubler Kristin Lysebo i Jernbaneverket.

Hun befinner seg for anledningen på konferansen Autodesk University i Las Vegas, der prisen ble delt ut. Lysebo er fagansvarlig for 3D i Intercity-prosjektet og mottok prisen sammen med Atle Høidalen, som er ansvarlig for konkurransebidraget hos Rambøll og Sweco.

Prisen er vunnet i kategorien «store infrastrukturprosjekter». Vinneroppskriften kalles Building Information Modeling (BIM), som enkelt kan forklares som en modell som bygges opp steg for steg: fra grunnfjell og øvrige grunnforhold, kabler og ledninger i bakken, flora, til dagens bebyggelse.

Modellen kan også brukes til for eksempel å simulere vannstanden under en storflom i Mjøsa. Alt dette gir god og verdifull informasjon i planleggingen av det nye dobbeltsporet, som også legges inn som en del av modellen.

«Verdensmestere» i 3D

Det er laget flere informasjonsfilmer som er basert på 3D-modellen. De er blant annet brukt i informasjonsøyemed på Jernbaneverkets folkemøter i Hamar og Stange.

- Denne prisen er en stor annerkjennelse. Den viser at vårt arbeid holder absolutt høyeste internasjonale nivå, sier Atle Høidalen i Sweco.

Lysebo forteller at Intercity-prosjektet satser bevisst på bruk av modeller under planleggingen, og at prisen er et morsomt og inspirerende resultat av det.

- Seieren tror jeg vil motivere oss til enda mer innovativ satsing på bruk av 3D-modeller, når vi planlegger bygging av framtidig jernbane, sier hun.

Denne gjengen glede seg over seieren i Las Vegas. Fra venstre: Philip Hon fra Sweco, Marit Loland Tveit fra Rambøll, Kristin Lysebo fra Jernbaneverket, Kathrine Gjerde fra Rambøll, og Atle Høidalen fra Sweco, sammen med prisutdeleren fra Autodesk University.
Denne gjengen glede seg over seieren i Las Vegas. Fra venstre: Philip Hon fra Sweco, Marit Loland Tveit fra Rambøll, Kristin Lysebo fra Jernbaneverket, Kathrine Gjerde fra Rambøll, og Atle Høidalen fra Sweco, sammen med prisutdeleren fra Autodesk University. Foto: Jernbaneverket

 

Fakta:

  • AEC Excellence Awards er en betydelig internasjonal konkurranse med 162 innsendte bidrag fra totalt 30 land.
  • Det norske vinnerbidraget er i klassen store infrastrukturprosjekter (Large Infrastructure Projects).
  • Prisen ble delt ut natt til torsdag 17. november (norsk tid) på konferansen Autodesk University i Las Vegas, USA.

Film basert på 3D-modellen

Forsiden nå