Central Tire Inflation-systemet på tømmerbil.

Justerbart dekktrykk er «underbart»

Flere av Sveaskogs veier i Norrland i Sverige som tidligere har vært stengt i vårløsningen og i regnperioder kan nå kjøres på med tømmerbiler hele året.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Takket være dekksystemet Central Tire Inflation (CTI) er dette mulig. I løpet av 2013 kommer totalt 16 nye tømmerbiler med systemet å kjøre på Sveaskogs skogsveier.

LES OGSÅ:

 - Den store forskjellen med å senke lufttrykket, er at bilene kan kjøre på dårligere veier uten å spore eller synke ned. Dessuten øker bilens trekkraft. Den får bedre feste på isete veier og jevnere slitasje på dekkene. Målet er at minst en tredjedel av bilene som kjører trevirke for Sveaskog i Södra Norrland skal ha CTI, sier områdesjef Per-Åke Persson.

Kjører når andre må parkere

Med CTI  stilles lufftrykket inn fra førerhuset etter årstid, vei og last. Systemet gir CTI-bilene dispensasjon til å kjøre på veier som er stengt for «vanlige» tømmerbiler i perioder. Dette gir en mer forutsigbar transport av trevirke.

Per-Olov Björk driver P-O Björks Åkeri AB i Ljusdal, som kjører for Sveaskog. Han har to CTI-biler:

- CTI er det eneste ekstrautstyret som genererer mer inntekter til åkeriet. Jeg trodde ikke det skulle være så stor forskjell, men det er det. Bilen er mykere å kjøre, og jeg kan ta med mer last når veiens bæreevne er nedsatt. Jeg har ikke merket noe økt drivstofforbruk, sier han.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS