Kandidatene, øverst fra venstre: Fiat Ducato, Ford Transit og Iveco Daily. Nederst fra venstre: Mercedes-Benz Vito og Renault Trafic.
Kandidatene, øverst fra venstre: Fiat Ducato, Ford Transit og Iveco Daily. Nederst fra venstre: Mercedes-Benz Vito og Renault Trafic.

Kandidatene til Van of the Year 2015

5 kandidater fra 8 merker klare for å kjempe om bransjens mest prestisjefulle pris.

Hele 12 nye varebilmodeller finner veien ut i markedet innen utgangen av 2014. Dette medfører en av de mest hektiske periodene noen sinne for Europas varebilprodusenter.

Kandidatlisten besto av 12 bilmodeller men ettersom flere av modellene er samarbeidsprosjekter var det 8 kandidater. Juryen som består av 23 journalister fra 23 av Europas ledende nyttekjøretøymagasiner har i første runde redusert listen til 5 kandidater som representerer 8 bilmerker.

Modellene som er i finalen:

  • Ford Transit (2-tonn)
  • Fiat Ducato/PSA Peugeot Boxer/Citroen Jumper
  • Iveco Daily
  • Mercedes-Benz Vito
  • Renault Trafic/Opel Vivaro

Vinneren kåres tirsdag kveld, og du leser resultatet først på AT.no.

Vinneren blir presentert under IAA-nyttekjøretøyutstilling i Hannover. Seremonien foregår på kvelden den 23. september under et arrangement hvor de fleste toppledere fra Europas nyttekjøretøyindustri er samlet sammen med journalister fra verdens ledende nyttekjøretøymagasin.

Vanskelig utvelgelse

Formannen i IVOY-juryen Jarlath Sweeney gratulerte de fem kandidatene og uttrykte sin sympati for Ford Transit Courier, Nissan e-NV200og Renault Master/Opel Movano som ikke gikk videre til siste runde. Han uttalte videre at det var et svært vanskelig valg for juryen å plukke ut de fem ettersom alle kandidatene var sterke med kreative designløsninger, innovativ teknologi og effektive drivlinjer.

Reaksjoner fra produsentene

Barb Samardzich, Chief Operating Officer i Ford Europa:

- Vi er stolte og glade for at Transit er videre i konkurransen om Van of the year 2015, og ser dette som en sterk bekreftelse på anerkjennelsen av arbeidet vi har gjort med å fornye hele vår varebilportofølge på to år.

- Vi er glade for at Vivaro er en av finalistene i kampen om å vinne Europas viktigste nyttekjøretøypris og er stolte over at juryen har lagt merke til at Vivaro kombinerer innovativ teknologi med et dynamisk design til den perfekte all-rounder varebilen i markedet, sier Peter Kuespert, styremedlem og adm.dir salg og ettermarked i Opel Group.

- Vi er stolte over å komme videre med vår helt nye Vito som kan tilby best effektivitet og enestående sikkerhet i tillegg til tre drivlinje systemer, sier Florian Martens, direktør global kommunikasjon for Daimler nyttekjøretøy.

Pascal Schmitt, visepresident for globalt salg- og markedsføring i Renaults LCV divisjon uttalte:

- Det å være på shortlisten til Van of the Year valget er en kilde til stolthet for Renault. Som markedsleder for lette nyttekjøretøy i Europa lanserte vi nye Trafic for å fortsette vår lange suksesshistorie innen mellomstore varebiler. Vi er overbeviste om at våre profesjonelle kunder får et skreddersydd verktøy for å utføre og ekspandere sine egne bedrifter.»

Om Van of the Year

- Etablert i 1991
- 23 jurymedlemmer fra 23 europeiske land
- Første vinner: Volkswagen T4
- Alle de fem kandidatene er tidligere vinnere:
Ducato/Boxer/Jumper i 1994, Daily i 2000 og Trafic/Vivaro i 2002. Transit vant i 2001 og 2007 mens Vito sto øverst på pallen i 1997 og 2005. Ytterligere vinnere finner du påwww.van-of-the-year.com

Torbjørn Eriksen fra Moderne Transport / Anlegg&Transport er norsk medlem i juryen.

Forsiden nå