Atego-varianten med ferdigutviklet hybridsystem var etter alt å dømme en sterkt medvirkende faktor til at 2010-modellen ble valgt til Truck of the Year med klar margin.

Nytt år kommer - ny Truck of the Year

Første januar 2011 blir Scania R-serie avløst av Mercedes-Benz Atego som innehaver av tittelen International Truck of the Year. Det er 7. gang Mercedes-Benz henter hjem troféet, og andre gang volumselgeren Atego blir kåret til Truck of the Year.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Den offisielle kåringen og overleveringen av Truck of the Year-troféet fant sted på IAA 2010 i Hannover under tilstedeværelse av ca. 600 internasjonale journalister. Truck of the Year-juryens begrunnelse for valget av Atego var tung, og i konklusjonen heter det blant annet: "Mercedes-Benz has delivered a multi-faceted truck. Not only does the latest Atego now offer the distribution truck drivers many of the features previously found only in heavy trucks, but its advanced parallel-hybrid model also addresses the on-going problem of reducing the CO2 footprint of commercial vehicles throughout the EU. This truly is a truck with two souls".

Når det foreligger flere sterke kandidater, kan det være tøft for jury-medlemmene å velge ut den som skal vinne. Men denne gangen inneholdt kandidatlisten bare to konkurrenter som ble kandidater takket være nye og mindre omfattende særtrekk, nærmere bestemt Scania R730 (verdens sterkeste serieproduserte lastebil) og den nye anleggsutgaven av Volvo FM, Volvo FMX. Men en sterk motor i Scania og en videreutviklet anleggsbil fra Volvo, var ikke godt nok for juryen mot en massivt oppgradert Atego som i tillegg kunne skilte med Europas første ferdigutviklede hybrid-utgave. På det tidspunkt juryen måtte utpeke Truck of the Year 2011, var Atego den eneste hybride lastebilen i Europa som var ferdig med utstrakt og langvarig felttesting bak seg.

Gjennomgripende oppgradert

Modellen Atego hadde fødselsdag i 2010 og fylte 12 år. 12-åringen, tilkjennegir ved første blikk at den har gjennomgått en skjønnhetsoperasjon kalt ansiktsløfting. Når den nye kommer ut på gater og veier, vil selv generasjon 2 fra 2004 plutselig se gammelmodig ut. Men det har skjedd mye mer som man ikke ser ved første blikk. Bilen er ny, selv tenningsnøkkelen er ny.

Som antydet er den nye "Actros-grillen" det mest iøyenfallende ved den nye utgaven. Den innlemmer utvetydig den nye Atego i den moderne MB-familien, "Trucks you can trust".

Inne i hytta, uansett størrelse, er antallet nyheter stort, for "alt" er nytt, inkludert multifunksjonsratt og nytt instrumentpanel som røper at bilen har kjørecomputer. Det foreligger dessuten flere valgmuligheter som muliggjør tilpasning etter behov eller ønske, for eksempel, Actros-køye i den lange hytteutgaven. Og i likhet med hybrid-utgaven kan også standard-utgaven av Atego velges med start-stopp-funksjon som hevdes å redusere drivstofforbruket med 2,8% under urbane kjøreforhold.

Når det gjelder valgmuligheter generelt, er det nevneverdig at for den som kjører Atego med tilhenger, tilbyr den nye en såkalt "permanent" og vedlikeholdsfri magnetretarder med bremsekraft tilsvarende 650 Nm. Den vil kanskje være spesielt hensiktsmessig for den nye 16-tonneren som kan gå med 28 tonns totalvekt.

Prestisjeprosjektet

Den nå ferdigutviklede og markedsklare Atego BlueTec Hybrid er resultatet av lengre tids utvikling. Første generasjon ble lansert på IAA 2008. I 2009 gikk et antall biler ut på felttesting hos DHL. Videreutviklingen på grunnlag av felttestene har etter alt å dømme stort sett angått den avanserte elektroniske styringen av samarbeidet mellom dieselmotor, elektromotor/generator, girkasse og ladestrategi for batteriene.

Etter å ha prøvekjørt den ferdigutviklede 12-tonnsutgaven, som Merceds-Benz har funnet er den best egnede for hybriddrift, er vår konklusjon at Atego BlueTec Hybrid er den første hybride lastebilen vi har kjørt som er fri for alle små pussige, "umodne" særegenheter under kjøring i byforhold.

Atego har et hybridsystem av paralleltypen med hybrid-enheten integrert i drivlinjen mellom motor og girkasse. Denne enheten er amerikansk, nærmere bestemt Eaton, som Daimler har satset på ut fra erfaringer under hybridutviklingen hos Freightliner.

Dette hybridsystemet innebærer ikke batterilading om natten. Batteripakken er av relativt beskjeden størrelse og vekt og lades kun under kjøring, vesentlig under bremsing. I praksis behøver ikke eier og sjåfør å tenke på batteriet de første 5-6 årene.

Den eneste forskjellen på en hybrid Atego og standardutgaven, er hybridenheten og egenskapene denne tilfører bilen. Den generelle kvaliteten og utstyret er det samme, inkludert service-intervaller. En forskjell føreren av hybridutgavene vil merke, er at den drar bedre enn tilsvarende standard 12-tonner. Det kommer av at elektromotoren hjelper dieselmotoren når det er behov for det, som for eksempel ved akselerasjon med litt gasspådrag.

Når bilen skal "snike" seg inn i et sensitivt område, med lavt behov for kraft til fremdrift, vil elektromotoren dra bilen, mens dieselmotoren går på tomgang. Når leveransen er unnagjort, kan bilen dra ut på landeveien og kjøre med nesten full last i normalt tempo til neste destinasjon, 30 mil unna. Da har den brukt rundt60 kgdiesel og kan kjøre tilbake igjen på samme tanken. Det er den store fordelen ved hybriddrift i forhold til hel-elektrisk drift. Skulle den gjøre det samme med hel-elektrisk drift, måtte den ha en batteripakke på 5,2 tonn.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS