FLERE NYHETER: DAFs XF er en av de store lastebilnyhetene de senere år. Nå er spørsmålet hvordan prisen på lastebilene utvikler seg når kronen stadig syker i verdi.

Kronejuling for lastebilimportørene

Lav oljepris og en elendig krone kan gi dyrere lastebiler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den norske kronen er nærmest i fritt fall mot andre valutaer. Hovedårsaken er lav oljepris som igjen skyldes markedsuro med en rekke bakenforliggende drivere.

Siden sommeren 2014 og frem til i dag, har euroen gått opp fra 8,3 til 9,5 mot den norske kronen. Det er en stigning på 14,5%.

Dollaren er ikke like relevant for norske lastebilimportører, men vi tar den med likevel: Siden juli 2014 har den amerikanske valutaen gått opp fra 6,1 til 8,33 mot den norske kronen. Med andre tall; pluss 36%!

- Med den valutakursen vi opplever nå, er det åpenbart at en prisøkning vil bli uunngåelig etterhvert. Foreløpig avventer vi og vurderer situasjonen, for å se om valutaen stabiliserer seg noe, sier direktør for nyttekjøretøy i Mercedes-Benz Norge, Per Ragnar Johansen.

 

FREMTIDEN: Mercedes-Benz’ Future Truck under en visning utenfor Magdeburg.

- Krevende situasjon

Adm. direktør Kai V. Abrahamsen i DAF-importør Autonor vurderer situasjonen som «krevende»:

- Valutasituasjonen er uten tvil krevende, med store svingninger. Vi tror kronen vil holde seg svak i et lengre perspektiv mot et «normalt» 8,00-nivå, sier han og fortsetter resonnementet:

- Nivået på NOK mot euro innebærer at prisene i tiden framover vil måtte reguleres, i likhet med alle andre varer som importeres fra eurosonen.

SEK nærmer seg

UTE PÅ PRØVE: Volvo FH med dobbeltclutch-girkassen I-Shift Dual under prøvekjøring i Spania.

Også svenskekronen «spiser seg innpå»: I nevnte periode har det blitt dyrere «over kjølen» og SEK har beveget seg fra 90 til 98 mot NOK (8,8% opp).

 

Adm. direktør Erik Engelien i Volvo Trucks Norge ser an utviklingen:

- En stor endring av valutasituasjon over tid, vil kunne påvirke prissetting av lastebiler, på samme vis som for mange andre bransjer.  Vi er samtidig i en situasjon der prisene ikke justeres fra dag til dag, men vi ser an utviklingen over litt tid.

For tidlig

Så langt er registreringstallene for lastebiler ned fire prosent, og de norske importørene skal etterhvert forhandle med fabrikkene om neste års volum.

Adm. direktør Kai V. Abrahamsen i DAF-importør Autonor.

- Blir det høyere lastebilpriser i 2016, Engelien?

- En normal prisjustering foregår gjerne en gang årlig, og da gjerne ved årsskiftet. Noen ekstraordinær prisstigning grunnet valutasituasjon planlegges dog ikke nå.

 

Johansen i Mercedes-Benz mener det er for tidlig å si noe om neste års lastebilpriser:

- Våre prognoser for 2015 er så langt uendret. Det er for tidlig å spekulere i neste års marked, spesielt med alle faktorene som i øyeblikket er noe ustabile.

DAF-Abrahamsen vil heller ikke spekulere i 2016-prisene, men er fornøyd med utsiktene:

- Vi trodde nedgangen for dette året ville vært større enn 4%, men har med glede sett at markedet har utviklet seg i mer positiv retning enn forventet. For 2016 tror vi på en moderat nedgang i lastebilmarkedet.

Kilder: Norges Bank (valutakurser), Opplysningsrådet for veitrafikken (lastebilmarkedet).

Powered by Labrador CMS