Lassbærer med motoren bak

Lassbærer med motoren bak

Denne lassbæreren har høydejusterbart førerhus i front, sideforskyvning mellom for- og bakvognen samt motoren bak. Vektfordelingen skal være ca. 50/50 både med og uten lass ifølge produsenten.

Svenske Eco Log AB mener lassbæreren ELGP (Eco Log Low Ground Pressure) representerer fremtiden innen skogbruk med sitt lave marktrykk.

ELGP kan laste 20 tonn. Maskinen veier 19 tonn og består av to lastevogner forbundet med dobbel midje. Kranen og motoren er plassert på henholdsvis forvognen og bakvognen. Motoren bakerst på bakvognen er en Mercedes-Benz som yter 279 hk. Drivstoff- og hydraulikktanker er plassert foran motoren under «lasteplanet». Løsningen gjør at vektfordelingen er jevn både med og uten lass.

Marktrykk

Det opplyses fra Eco Log at en fullastet ELGP skal ha et marktrykk som er «20% lavere enn en fullastet konvensjonell 14-tonns lassbærer».

Med den doble midjen kan bakvognen svinges 25° ut til sidene. Dette gjør at den fremre og den bakre vognen ikke går i samme spor. Det reduserer marktrykket og faren for dype spor.

Planet på bakvognen kan forskyves med en meter mot kranen slik at lastingen kan skje raskere med kortere kranlengder.

Hev- og senkhytte

ELGPs førerhytte er plassert helt i front og er festet med triangelarmer foran kranen. Den kan heves 1,13 meter til værs. Det gir maskinføreren godt overblikk under lasting og lossing. Ved kjøring senkes hytten for å gi bedre «kontakt» med bakken.

Hytten heves og senkes ved hjelp av tre hydraulikksylindere, og vibrasjoner skal være ett «ikke-tema» lover produsenten.

Nå er ELGP-prototypen sendt inn i de svenske skoger for en periode med grundig testing.

Den doble midjen gjør at bakvognen kan sideforskyves 80 cm i forholdt til forvognen. Dette skal gjøre at det blir mindre skade på skogbunnen.
Den doble midjen gjør at bakvognen kan sideforskyves 80 cm i forholdt til forvognen. Dette skal gjøre at det blir mindre skade på skogbunnen.

Forsiden nå