LNS er med i et arbeidsfellesskap som er lavest på pris til bygging av ny tunnel på Færøyene.

LNS lavest på tunnelprosjekt på Færøyene

Et arbeidsfellesskap mellom Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) og færøyske Articon har gitt lavest pristilbud på bygging av ny tunnel på Færøyene.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den norske entreprenøren med hovedkontor på Risøyhamn på Andøya i Nordland, og færøy-entreprenøren Articon leverte sammen tilbudet på 236 millioner danske kroner (310 NOK etter dagens kurs).

Prosjektet er på Suderøy, og innebærer å drive en tunnel på 2540 meter (T9,5, ca. 73 m2), samt 3,8 km vei i dagen (2,4 km på den ene siden av tunnelen og 1,4 km på den andre siden).

Tunneldrivingen vil skje fra én stuff, fra siden der mesteparten av tunnelsteinen (totalt 175.000 fm3) skal benyttes til veibyggingen av den 2,4 km lange strekningen. Tunnelen vil erstatte en gammel ettløps-tunnel fra 1963.

Ny tunneltrasé markert med rødt.

Hovedjobben til Articon er utkjøring av tunnelstein. LNS vil drive tunnelen og skal blant annet ha med en treboms underjordsrigg, en 50 tonns hjullaster og endel annet utstyr når oppstarten skjer innen 1. august.

LNS har tidligere hatt oppdrag på Færøyene med bygging av tunnel og fjellhaller (for fiskeindustrien). Det var stor jubel hos mange LNS-ansatte da det viste seg at tilbudet deres var lavere enn de to andre pré-kvalifiserte entreprenørene J&K Petersen (318 millioner danske kroner) og NCC (leverte ikke tilbud).

- Våre folk har lengtet tilbake til Færøyene, og de har trykket på oss i ledelsen for å få oppdrag på Færøyene. De liker folkene der, ting lar seg lett ordne og alle er interessert i å bidra til at dette skal bli bra, sier Dag Brox til AT.no.

Bilde fra tilbudsåpningen 8. februar 2019.

Han er viseadm. direktør i LNS og ansvarlig for utenlandsprosjektene. Brox sier de får en del henvendelser fra utlandet, spesielt innen tunnel, injeksjon og vannkraft. Han er sparsom med å oppgi detaljert hvor i verden dette er, men det kommer en del henvendelser fra nabolandet vårt Sverige.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS