Avrundingen av bakkanten på kapellet på tralla mener Renault og deres partnere gir mest effekt.
Ved å bygge frem fronten (det lille bildet) blir det mindre luftmotstand i front på kjøretøyet.
Avrundingen av bakkanten på kapellet på tralla mener Renault og deres partnere gir mest effekt. Ved å bygge frem fronten (det lille bildet) blir det mindre luftmotstand i front på kjøretøyet. (Foto: Espen Braata)

Målet er 13 prosent besparelse

LYON (AT.no): Dette gjør Renault for å spare mye drivstoff for sine lastebil-kunder.

Renaults Optifuel LAB3 - forsøksbil. Foto: Braata, Espen

I jakten på bedre ytelse for dieselmotorene, samarbeider Renault med 13 partnere om detaljene som reduserer forbruket. Hovedfokuset på det såkalte Optifuel Lab3-prosjektet, er å finne de effektive besparelsene.

Det er et formidabelt mål Renault har satt seg sammen med sine partnere. Hele 13 prosent reduksjon i forbruk er ambisjon i tiltakene som i hovedsak ligger på drivlinjen og forbedret aerodynamikk.

Det handler om å skape mindre friksjon. Av alle grepene som er tatt, er det den nedsenkbare bakenden på semitraileren som gir mest effekt. På trekkvogna har Renault også satt på en ny front som bygger lenger frem nede, og dermed gir mindre luftdrag.

Langs sidene, er alle åpninger langs chassiset bygget inn både på trekkvogn og semitrailer. Også de tradisjonelle speilene er erstattet med kameraer.

Det vil også brukes prototyper på nye dekk med forbedret rullemotstand fra prosjektpartner Michelin. For å redusere motstanden i drivlinjen skal det også brukes en ny olje med lavere viskositet fra Total.

Så langt er testene med Optifuel Lab3 kun simulert og gjort på bane. Testekvipasjen på bildet skal ut på vanlige veier for testing det kommende året, og resultatene skal være klare innen utgangen av 2020.

Alt i kampen for lavere forbruk og CO2-utslipp, og hensikten med hele prosjektet er å finne tiltak som gir god nytteverdi.

 

Forsiden nå