Mercedes-Benz A-familie komplett
Det var avtroppende leder i Mercedes-Benz, Andreas Renschler, som onsdag 13. mars hadde gleden av å åpne presentasjonen for distribusjonsbilen Atego.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Med dette settes sluttstrek for et fornyelsesprogram nesten uten sidestykke i lastebilindustrien. Mercedes-Benz har på rekordtid kommet med alle fire A-bilene, Actros, Antos, Arocs og Atego i nye utgaver, alle med nye Euro 6-motorer og ny teknologi.
Lederskifte
Lederskiftet i Daimler-konsernet skjer 1. april når Andreas Renschler og Wolfgang Berner skifter plass. Først da får omverdenen stifte kjennskap med Berner. Renschler går over til personbiler, mens Berner blir leder av Daimler Trucks and Busses.
Spøkefullt hevdet Renschler at "du skal forlate selskapet når du har det virkelig moro", og det hadde han på Wörth-fabrikken hvor han fikk anledning til å foreta nok en verdenslansering.
Lanseringen av Atego er selve kronen på verket i selskapets mest intensive produktoffensiv i Europa noensinne.
- Den plasserer oss et godt stykke foran våre europeiske konkurrenter med hensyn til biler med Euro 6-motorer, sa Renchler, og takket for seg etter begivenhetsrike år samtidig som han satte igang avdukningen av nye Atego.
Nye Atego ruller ut
Bak en sjalusiport skulte nye Atego seg, og da den trillet ut satt den nye lederen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner, ved rattet og teknisk sjef Georg Weiberg var passasjer.
Sistnevnte er hovedmannen bak utviklingen av de mange nylanseringene Mercedes-Benz har hatt de siste årene, og han er ikke i tvil: - Nye Mercedes-Benz Atego vil fortsette sin suksessrike historie for distribusjonsbiler i 6,5 til 16-tonn- segmentet. Atego vil holde lederposisjonen med hensyn til kvalitet, pålitelighet, lave vedlikeholds- og servicekostnader gjennom et langt liv. Bilen har fått en rekke nye innovasjoner i drivlinjen, chassis og hytte.
Endringer
Den nye Atego-serien består i alt av 42 modellvarianter og 72 vektvarianter med et bredt spekter akselavstander og tre hyttestørrelser. Enkelte modeller fås også med firehjulsdrift.
Weinberg hevdet at «vi kan tilfredsstille alle ønsker» fra kundene som skal ha en lastebil i nærtransport opptil 16-tonns totalvekt. Det understøttes av fakta som 15 akselavstander, 9 girkassevalg, 34 kraftuttaksvarianter og 4 forskjellige hytter. Sammen med motorvalgene (7) heter summen av dette "allsidighet".
- Dette er ikke en facelift, men en komplett ny lastebil. Vi har videreutviklet alt og forbedret motorer, girkasser, chassis, hytter og interiørmessig design, hevdet Weiberg.
Mercedes-Benz har utviklet syv 4- og 6-sylindrede motorer i Euro 6-utgave som dekker spekteret 115 kW (156 hk) til 220 kW (299 hk). Alle har fått forbedret drivstofføkonomi, og ifølge Weiberg en påtagelig reduksjon i drivstofforbruket.
Førerhyttene er i tre lengder og i fire forskjellige varianter. De er redesignet med tanke på føreren og med god ergonomi som premissgiver. Atego har ESP som standard.
Den nye 8-trinns automatiserte gearboksen, Mercedes PowerShift 3, dekker motorområdet 175 kW (238 hk) til 220 kW (299 hk). Optimal og permanent magnetretarder, produsert av Voith, sørger for slitasjefrie bremser i tillegg til MBs nyutviklede eksosbrems.
Et nytt fjæringsoppheng gir bilen gode manøvreringsegenskaper og bidrar til god sikkerhet og høy stabilitet på veien. Bilen har god førerkomfort.
Hjertet i Atego
Hjertet i nye Atego er de redesignede BlueEfficiency lavutslipps Euro 6-motorene som ifølge produsenten representerer den absolutte topp i motordesign. Disse er tilpasset et bredt spekter gearkasser, manuelle eller automatiserte, for å passe i alle effektkategorier.
I det lettere segmentet har Mercedes-Benz 5,1-literen OM 934-serien med fire effektnivåer. Disse 4-ventilsmotorene med to overliggende kamaksler og justerbar kam for eksosventilene er tilpasset motorsegmentet fra 115 kW (156 hk) til 170 kW (231 hk) for biler i nærdistribusjon. I tillegg har Mercedes-Benz tre nykonstruerte 7,7-liters 6-sylindrede common rail-motorer i OM 936-serien i effektområdet 175 kW (238 hk) til 220 kW (299 hk). Med høyt dreiemoment, selv ved lavt turtall, har Euro 6-motorene 5% lavere drivstofforbruk selv om partikkel- og NOx-utslipp er redusert med 90% sammenlignet med Euro 5. Dette medfører også at serviceintervallet er økt til 120.000 km.