Mest feil på norske tungbiler i kontroll

Mest feil på norske tungbiler i kontroll

Politiet, Tollvesenet og Statens vegvesen hadde en felles kontroll på E18 Svartskog i Akershus onsdag 12. februar. Det ble kontrollert 88 norske og 57 utenlandske tungbiler.

Kontrollen var i regi av Utrykningspolitiet. Den er en del av en felles aksjonsuke i av trafikkpoliti i mange europeiske land ( TISPOL). Resultatene samles inn og skal analyseres for verdensdelen samlet.

Her sjekker kontrollør Trond Høivangli dekk mens tollinspektører sjekker papirer og diesel.
Her sjekker kontrollør Trond Høivangli dekk mens tollinspektører sjekker papirer og diesel.

På Svartskog ble det til sammen kontrollert 683 biler i løpet av fire timer onsdagen. Av disse var 145 tungbiler; 88 norske og 57 utenlandske.

- Det var ingen ting å utsette på de utenlandske. Det er gledelig at vi ikke fant noen feil på disse. Når det gjelder de norske ble det gitt ett gebyr for manglende bruk av sikkerhetsbelte og fem på dekkmangler, sier kontrolleder for UP, Oddgeir Blokkum, til AT.no.

Biler ble kontrollert både i nordgående og sørgående kjørefelt på E18, men mange ble vinket videre.
Biler ble kontrollert både i nordgående og sørgående kjørefelt på E18, men mange ble vinket videre.

Det ble ikke utført vekt eller bremsetester på bilene som ble stoppet i kontrollen. Det ble blant annet kontrollert, dekk, kjetting, tekniske feil, lastsikring, drivstoff, kjøre- og hviletid, transporttillatelser, fraktpapirer, førerkort, vognkort og promille.

Denne sjåføren måtte vaske baklysene før transporten kunne fortsette.
Denne sjåføren måtte vaske baklysene før transporten kunne fortsette.

Dieselsjekk som ble bestått på denne svenske lastebilen.
Dieselsjekk som ble bestått på denne svenske lastebilen.

Denne danske trekkbilen gikk og kokte og måtte få påfyll av sjåføren.
Denne danske trekkbilen gikk og kokte og måtte få påfyll av sjåføren.

 

Forsiden nå