Scooptram EST 1030 er en ny elektrisk gruvelaster fra Atlas Copco.
Scooptram EST 1030 er en ny elektrisk gruvelaster fra Atlas Copco.

Ny elektrisk gruvelaster fra Atlas Copco

Scooptram EST1030 bruker omtrent 40% mindre energi og produserer 40% mindre varme ved normal drift, sammenlignet med den dieseldrevne utgaven, hevder selskapet.

Innen underjordisk gruvedrift har det alltid vært et problem å få god nok ventilasjon. Dieseldrevne maskiner gjør ikke behovet for ventilasjon mindre. Derfor er det kjærkomment med elektriske nullutslippsmaskiner som også avgir mindre varme.

- Når gruver er dypere, blir varme og ventilasjon et større og større problem. Samtidig øker prisen på drivstoff. Vi har sterk tro på at effektive elektriske kjøretøy vil være nøkkelen i fremtidens gruvedrift, sier Lars Bergkvist, leder for globale prosjekter i Atlas Copco.

Mindre kabelslitasje

Elektriske lastere med kabel er ikke et nytt konsept. Det har eksistert i flere år. Kabelen og kabelstyring har imidlertid alltid vært et problem. Høy stramming gjør at kabelen legger seg rundt hjørner med slitasje og kutt som resultat. Atlas Copco hevder de har løst dette problemet, ved å installere et nytt strammingskontroll-system i EST 1030. Den 300 meter lange kabelen skal dermed vare lengre enn det kablene gjorde i tidligere år nede i gruvene.

EST 1030 har 300 meter kabel og et nyutviklet kabelkontrollsystem som skal gi mindre kabelslitasje.
EST 1030 har 300 meter kabel og et nyutviklet kabelkontrollsystem som skal gi mindre kabelslitasje.

Største elektriske Scooptram

Den nye lasteren er nummer tre i rekken med elektrisk kraftkilde fra Atlas Copco. Med 10 tonn kapasitet i skuffen og motoreffekt på 132 kW (180 hk) har den betydelig større kapasitet enn de andre to: EST2D har 56 kW (75 hk) og 3,6 tonn kapasitet. EST 3.5 har 74,6 kW (100 hk) og 6 tonn kapasitet.

Deler og kontroller som ST1030

Elektriske EST 1030 har 90% av de samme delene som den dieseldrevne ST1030. Dermed blir det ikke altfor vanskelig å skaffe reservedeler til EST 1030 rundt om i verdens gruver, ifølge Atlas Copco.

Alle kontrollene er de samme som på den dieseldrevne utgaven, for at det skal være lett å gå fra en dieseldrevet til en elektrisk 1030.

Forsiden nå