
Nye Volvo FH er lansert
Sent onsdag kveld var det teppefall for nye Volvo FH i Göteborg.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det som først og fremst preger nye FH er et helt nytt og betydelig større førerhus, rundt en kubikkmeter mer innvendig volum enn hos forgjengeren.

Se Volvos nye reklamevideo nederst i saken!
Ny girkasse
Det som imidlertid er den aller største nyheten, er en flunkende drivlinje, I-Torque, som kombinerer en ny Euro 6-motor ny I-Shift 2 dual clutch-girkasse. Under kjøring ligger neste gir allerede inne, klar til å ta over i løpet av en brøkdel av et sekund. Minimalt kraftavbrudd ved girskift betyr at energien utnyttes optimalt, og det gir lavere drivstofforbruk.

Uavhengig forhjulsoppheng er en annen viktig nyhet som gir bedre styre- og kjøreegenskaper.
Med nye Volvo FH introduserer Volvo Trucks også fjerndiagnose. Får du stans langs veien, sendes en feilmelding til nærmeste Volvo-verksted. Mekanikeren kan rykke ut på kort varsel med riktig verktøy og riktig reservedel, og bilen kommer raskt i gang igjen.
Kaffemaskin i krasjtest

Sikkerheten er bedre ivaretatt enn noensinne. Selv kaffemaskinen i førerhuset har gjennomgått crashtest.
Vår redaktør, Bjørn Eilert Eriksen, hadde en kort samtale med Volvos konsernsjef Olof Persson under lanseringen. Persson fortalte at det hadde vært en stor glede å følge utviklingsarbeidet.
Fakta om Volvo FH16
Motorvalg: 6-sylindret 16-liters rekkedieselmotor.
540, 600, 700 eller 750 hk (750 hk er også tilgjengelig i EEV-versjon).
Maks. dreiemoment: henholdsvis 2650, 2800, 3150 og 3550 Nm.
Girkasse: I Shift/I Torque automatgirsystem.