- Ny milepel for Rogfast

Verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel er kommet noen skritt nærmere. Se video.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Statens vegvesen har utarbeidet forslag til reguleringsplan med konsekvensutredning for E39 Rogast mellom Laupland og Knarholmen i Bokn. Med i forslaget er også tunnel fra grensen til Kvitsøy i tillegg til ventilasjonstårn fra tunnelen på den lille holmen Kråga.

- Vi har nådd en ny milepel i planleggingen av Rogfast. Reguleringsplanen for E39 Laupland-Knarholmen er utarbeidet på rekordfart, etter at kravet om maks stigning ble endret fra sju til fem prosent i Rogfast-tunnelen. Vi håper å få planen godkjent i Bokn kommune før sommeren 2015, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal.

Forslaget skal nå ut på høring og offentlig ettersyn fra 22. januar til 6. mars.

Reguleringsplanen for E39 Laupland-Knarholmen er en del av Rogfast, som består av en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel mellom Harestad i Randaberg og Laupland i Bokn, i tillegg til en tunnel til Kvitsøy. Tunnelen blir den lengste og dypeste undersjøiske tunnelen i verden.

 I tillegg kommer ventinasjonstårnm, utfyllingsområde og kryss og veier i Randaberg, Kvitsøy og Bokn.

Tunnelen skal erstatte fergesambandet Mortavika Arsvågen og Mekjarvik- Kvitsøy. Reistiden blir redusert med 40 minutter. 

Slik ser man for seg at ventilasjonstårnet på Kråga blir seende ut. Illustrasjon Statens vegvesen / Cowi
Powered by Labrador CMS