Det er selvfølgelig fint mulig å kjøre lastebil med last mellom Kina og Europa i dag, uten den nye motorveien på plass. Det nederlandske transportselskapet Alblas tilbakela 7400 km fra Tyskland, gjennom Polen, Hviterussland, Russland og Kasakhstan til Kina på tolv dager i 2019, med tolv tonn smøremidler.
Det er selvfølgelig fint mulig å kjøre lastebil med last mellom Kina og Europa i dag, uten den nye motorveien på plass. Det nederlandske transportselskapet Alblas tilbakela 7400 km fra Tyskland, gjennom Polen, Hviterussland, Russland og Kasakhstan til Kina på tolv dager i 2019, med tolv tonn smøremidler. (FOTO: IRU)

Ny motorvei skal koble sammen Kina og Europa

Russlands regjering har gitt grønt lys for å bygge en 200 mil lang motorvei for å koble sammen Kina med Europa. Veien finansieres privat.

Den nye motorveistrekningen skal etter planen bygges fra grensen mellom Kazakstan i øst og Russland og motorveien mellom Moskva og Minsk i vest.

Veien skal gi en firefelts veiforbindelse mellom Shanghai og Hamburg gjennomsnittfart på 110 km/t.

Veien skal bli et raskere men dyrere alternativ til de tre jernbanerutene på strekningen mellom havnebyene. 

Tidligere nestleder i Gazprom, Alexander Ryazanov, er initiativtager til prosjektet med en anslått prislapp på 594 milliarder rubler (ca. 100 milliarder norske kroner), skriver The Moscow Times.

Hans selskap, Russian Holding, skal ha kjøpt ca. 80 prosent av landområdene den nye veien skal bygges gjennom. Ryazanov er på jakt etter investorer i Russland og Kina som kan være med på å realisere veien.

- Spørsmålet er om Ryazanov har nok finansielle og administrative ressurser og de rette folkene. Jeg ser det ikke nå, sier Sergei Sanakovey, leder for «the Russian-Chinese Analytical Center» til The Moscow Times.

Det er imidlertid en god hjelp at Russlands statsminister, Dmitry Medvedev, skal ha beordret regjeringen til å bistå i jakten på investorer, til veien som skal bygges uten statlige midler.

Forsiden nå