BLIKKFANGET: En Tatra anleggsbil var på plass på E18 Truckcenters stand på Dyrsku’n, og få dager etter reiste Lasse Andersen til Tsjekkia for importforhandlinger.
BLIKKFANGET: En Tatra anleggsbil var på plass på E18 Truckcenters stand på Dyrsku’n, og få dager etter reiste Lasse Andersen til Tsjekkia for importforhandlinger. (Foto: Bjørn E. Eriksen)

Ny Tatra-importør

E18 Truckcenter AS i Porsgrunn er navnet på den nye importøren av Tatra i Norge.

I BOKS: E18 Truckcenter i Porsgrunn overtar som Tatra-importør til Norge. På bildet fra venstre: Eier og daglig leder Lasse Andersen i E18 Truckcenter, Tatras Tomas Pilat og Petr Kroca og tidligere importør Jarl-Tore Johansen i Johansen Maskin AS i Korgen som fortsetter som forhandler. Foto: E18 Truckcenter
BANEBRYTER: - Du får se en Tatra også på Dyrsku’n, opplyste Jarl-Tore Johansen da AT.no besøkte Johansen Maskin AS i Korgen. Foto: Bjørn E. Eriksen

Skiftet skjer i full forståelse med Johansen Maskin AS i Korgen i Nordland som re-introduserte Tatra på det norske markedet i 2013.

Avtalen ble endelig bekreftet i slutten av oktober 2018 hos E18 Truckcenter i Porsgrunn. Tilstede på «inspeksjon» hos direktør Lasse Andersen i E18 Truckcenter var Tomas Pilat og Petr Kroca fra Tatra i Tsjekkia, også med var tidligere importør Jarl-Tore Johansen i Johansen Maskin AS i Korgen.

Sistnevnte fortsetter som forhandler.

- Dette er en stor dag, sier Lasse Andersen etter at avtalen som eneimportør til Norge nå er landet. Prosessen startet for noen måneder siden, men har vært grundig selv om det har gått raskt.

Noe er på gang

At noe var på gang med Tatra i Norge fikk AT.no en følelse av ved besøk hos Johansen Maskin i Korgen noen dager før Dyrsku’n i Seljord høsten 2018.

- På Dyrsku’n vil du få se en Tatra tippbil utstilt på standen til E18 Truckcenter, opplyste daglig leder Jarl-Tore Johansen på tampen av vårt besøk.

Ganske så riktig, der sto den, en nystriglet Tatra som var selveste blikkfanget på E18-standen på Dyrsku’n i Seljord. Der var det kontinuerlig godt med folk rundt den relativt sjeldne tippbilen her til lands.

- Hva er bakgrunnen for at dere har stilt ut en Tatra her, direktør Lasse Andersen, ville AT.no vite?

- Tatra vil representere et interessant område for oss. Vi har hatt DAF på programmet i en rekke år, og når vi nå vet at DAF også er inne på eiersiden, leverer motor- og er utstyrsleverandør til Tatra, ønsker vi å se nærmere på fabrikken i Tsjekkia. Etter helgen reiser jeg sammen med Jarl-Tore Johansen som har importert Tatra til Norge fra 2013, for å møte ledelsen i Tsjekkia og se på fabrikken. Så får vi se hvordan det går, sa E-18-sjefen.

Full klaff og enighet

Besøket ga tydeligvis full klaff for alle parter. Vel tilbake bekrefter Lasse Andersen overfor AT.no at selskapet ønsket å gå videre i forhandlinger med produsenten om at E18 Truckcenter AS nå overtar som norsk importør av Tatra.

Det gjelder salg, ettermarked, service og deleforsyning. Alt skjer i nær forståelse med Johansen Maskin som vil få nødvendig oppbakking fra E18 Truckcenter.

Må opp i salgsvolum

- Målet er å øke salgsvolumet av Tatra i Norge, noe som etter min mening er fullt mulig. Det ser vi på resultatene i Sverige hvor importøren på kort tid kan vise til raskt økende salgstall, sier E18-eier Lasse Andersen.

Han understreker at Tatra er eksponenten på en tøff anleggsbil som kommer frem der andre må gi opp, og det er en bil som er behagelig å kjøre. Fjæring og oppheng har topp konstruksjon, den er utstyrt med ZF eller Allison girkasse, og lastekassene er konstruert bredere bak enn foran slik at massen sklir lett av ved tipping.

Bilen fås i alle konfigurasjoner, som 4x4, 6x6, 8x8 og 10x10 med drift på alle hjul. I røft terreng ligger Tatra nærmere en dumper enn en lastebil når det gjelder fremkommelighet og kjøreegenskaper.

- Jeg er også svært fornøyd med førermiljøet i hytta. Vi går inn i en meget interessant periode. DAF og Tatra blir en fin kombinasjon, sier E18-sjef Lasse Andersen.

Forsiden nå