"To Russia with love" og to hjullastere av typen Clark Michigan 480 hjullastere med to års service- og reservedeler.
"To Russia with love" og to hjullastere av typen Clark Michigan 480 hjullastere med to års service- og reservedeler.

Operasjon Russland

Fire norske semitrailere på vei til Apatit-dagbruddene på Kola i Russland med to Clark Michigan hjullastere. Støvete grusveier, tømmerbruer og frykt for regn og gjørme.

Dette var hovedingrediensene i saken som sto å lese i Anlegg & Transport nummer 9 i 1992. VME Norge på Kolbotn hadde solgt to hjullastere til Kola. Nå gjaldt det bare å få fraktet hjullasterne til Apatit-bruddene. Salgssjef Johan Hvalshagen i VME hadde opprinnelig tenkt å sende maskinene i deler med båt og jernbane til Apatit. Men en nærmere kalkulasjon viste at det ble billigere med biltransport. Og maskinene kunne i tillegg fraktes i større deler.

Harald Eik AS i Nannestad fikk oppdraget. Eik stilte med en bil og henger selv.

- De tre øvrige bilene leide jeg inn fra Prøven A/S, Skoveng Transport og VME Norges eget utstyr, sa Eik til Anlegg & Transport den gang.

Svette brupasseringer

Turen gikk fra Kolbotn via Ørje, gjennom Sverige, båt over Bottenviken til Finland og til slutt Russland. Det var her turen ble virkelig spennende. Reisefølget måtte nemlig over 17 tømmerbruer. Med totalvekter på opp mot 80 tonn per bil var det ikke få svetteperler som danset nedover diverse panner på vei over. Men det gikk bra. De lokale kjørte sine 35-tonns tømmerbiler over på bånn spiker ifølge nordmennene, og det gikk også bra hele tiden.

Frykt for gjørme

En annen stor bekymring var været. Dersom det hadde kommet regn, ville veien blitt et milevis langt gjørmebad helt til dagbruddene. Men turen gikk over all forventning. Den eneste hendelsen var et punktert dekk.

 Stort dagbrudd

Vel framme ble nordmennene møtt av en stor bedrift med "en skog av 80-100 tonns dumpere og større". I bruddet utvant man produkter som brukes i kunstgjødsel blant annet. Dagsproduksjonen lå på om lag 17.000 tonn om dagen i 1992.

Bedriftene i dag

I dag er fortsatt Harald Eik AS en bedrift i beste velgående med tre trekkvogner med semitrailere. VME Norge er erstattet av Volvo Maskin, som fortsatt er å finne på Kolbotn i Oppegård kommune.

Forsiden nå