AVDUKET: En stolt Mercedes-Benz sjef Stephan Buckner med siste generasjon Actros.
AVDUKET: En stolt Mercedes-Benz sjef Stephan Buckner med siste generasjon Actros. (Foto: Espen Braata)

Oppgraderer de største lastebilene

BERLIN (AT.no): Mercedes-Benz oppgraderer både landeveisbilen Actros og anleggsbilen Arocs. De blir den første lastebilprodusenten som erstatter tradisjonelle sidespeil med kameraer.

Mercedes-Benz lanserer også Active Drive Assist. Dermed kan bilen både akselerere, bremse og styre selv. Et nytt elektrohydraulisk styresystem som Mercedes-Benz har kalt Servowin styring, skal gi styreassistanse.

Det bringer Mercedes-Benz enda et steg nærmere den selvkjørende lastebilen de viste en prototype av allerede i 2014.

De nye kameraene som erstatter de tradisjonelle speilene, er Mercedes-Benz først ute å bruke på en serieprodusert lastebil. Nå sitter det en arm ut på toppen av hvert dørblad med kamera. Bildene fra disse vises på to 15-tommers skjermer inne i bilen på hver av A-stolpene.

INTERIØR: Actros får nytt og mer oversiktelige interiør. Foto: Espen Braata

Lavere forbruk

SPEIL: De tradisjonelle speilene som er erstattet med kameraer, er den mest i øyenfallende forandringen på nye Actros og Arocs. Ellers er det meste likt utvendig. Foto: Espen Braata

De nye kameraene vil fjerne store blindsoner for den som kjører. I tillegg vil det gi en bedret aerodynamikk på hele førerhuset.

Forbedret aerodynamikk er en av de tingene som skal spare diesel. En bedre Predictive Powertrain Control (PDC) sammen med en nyutviklet bakaksling skal kunne gi opp til tre prosent lavere forbruk på motorvei.

På mer tradisjonelle landeveier mener Daimler drivstoffbesparelsen kan komme opp i fem prosent.

Bedret nødbrems

Daimler lanserer nå femte generasjon av Active Brake Assist (ABA). Systemet overvåker områdene foran lastebilen med en kombinasjon av radar- og kameraovervåkning. Den største forbedringen denne gangen er mulighetene til tidligere å kunne oppdage myke trafikanter for å unngå et sammenstøt.

I den oppgraderte utgaven av ABA kommer det også en ny skiltgjenkjenning, et nytt elektronisk håndbrekk, samt ny stabilitetskontroll som også overvåker tilhengeren.

Multimedia cockpit

Med den nye oppgraderingen av mange systemer på Actros kommer det også en forbedret Multimedia Cockpit. Der kan smarttelefoner tilkobles både via Android Auto eller Apple Car Play, og har et forbedret grensesnitt i forhold til de versjonene som allerede har vært levert en stund.

Det er Truck Data Center som sørger for at bilen til enhver tid er tilkoblet nettskyen for datautveksling. Det gir sanntidsinformasjon både til flåteverktøyet Fleetboard og Mercedes-Benz Uptime.

En ny fjernkontroll blir standard for å styre disse tjenestene for sjåføren.

Gass

Det kommer også en ny gassmotor for Actros. Denne 6-sylindrede motoren yter 302 hestekrefter og kommer med en automatisert konverter-girkasse.

Enn så lenge er denne motoren kun tilgjengelig i normalchassis og er beregnet til distribusjon. Rekkevidden for disse bilene med CNG-tanker er opp til 250 kilometer.

De nye modellene av Mercedes-Benz Actros og Arocs vil være klare til bestilling når IAA åpner i Hannover 18. september. De første kundebilene vil være leveringsklare våren 2019.

Forsiden nå