Da dette biledet ble tatt var det 400 m igjen å drive av den 3985 m lange Ulvintunnelen som er en dobbeltsporet jernbanetunnel.
Da dette biledet ble tatt var det 400 m igjen å drive av den 3985 m lange Ulvintunnelen som er en dobbeltsporet jernbanetunnel.

På jobb med Veidekke

AT.no var på besøk hos JV Veidekke Hochtief på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen noen dager før den tragiske ulykken i Ulvintunnelen. Her er situasjonsrapporten fra FP2.

Inne i Ulvintunnelen ved Mjøsa står en borerigg i fullt arbeid. I førerhuset sitter tunnelbas Tommy Karlsson og styrer borene med kyndig hånd.

Tunnelbas Tommy Karlsson i førerhuset på boreriggen, en Atlas Copco XE3.
Tunnelbas Tommy Karlsson i førerhuset på boreriggen, en Atlas Copco XE3.

 

- Det var annerledes da jeg begynte å jobbe med dette for 44 år siden. Da brukte vi håndholdte lufttrykkbormaskiner. Vi brukte det da vi sprengte ut oljelagre i berget ved Västerås, minnes han.

Det er en helt annen verden nå. Karlsson minner mest om en dataingeniør, der han sitter med skjermer og lysende brytere. Utenfor står Oscar Cederlöf og stapper rør i de nederste hullene så de ikke blir fulle av borkaks. Det er en våt fornøyelse å stå ved en av de tre bormaskinene som pumper ut 110 liter vann i minuttet hver.

Oscar Cederlöf setter rør i stuffen.
Oscar Cederlöf setter rør i stuffen.

Tunneltaket er dekket med 8 cm sprøytebetong, siden berget er nokså fast her. Nærmere utgangen er tre tunnelarbeidere i ferd med å fylle gysemasse rundt forankringsboltene.

Veidekke Hochtief har også to andre tunneler å drive på sin parsell: Morskogtunnelen på E6 (2 løp på 2300 m hver) og Morstuatunnelen på Dovrebanen (158 m).

Et arbeidslag fra Slovakia fyller forankringshull med gysemasse.
Et arbeidslag fra Slovakia fyller forankringshull med gysemasse.

Stort prosjekt

Ute i dagslyset igjen er 18 gravemaskiner, et 20-talls dumpere/trucker og 15 hjullastere i ferd med å forandre landskapet på delparsellen til JV Veidekke Hochtief på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen nord for Minnesund. Lenger nord arbeider Hæhre Entreprenør på sin del av prosjektet. I sør er Alpine Bau i arbeid på sin del av vei- og banebyggingen. Til sammen omfatter fellesprosjektet 21 km 4-feltsvei og 17 km dobbeltsporet jernbane.

- JV Veidekke Hochtief er et joint venture-selskap som eies 30% av Veidekke Entreprenør AS, 30% av Veidekke Entreprenad AB og 40% av Hochtief Solutions AG, forklarer anleggsleder Per Jonsson.

Han er leder for den svenske delen av sammenslutningen. De tre selskapene har hver sin anleggsleder. De tre lederne står sammen ansvarlig overfor styret i JV Veidekke Hochtief.

Tunnelbas Eivind Stendal på vei til å drive ny E6-tunnel. Morskogtunnelen blir 2300 m lang med to løp. Stendal opplyser at denne bilen var nyvasket dagen før.
Tunnelbas Eivind Stendal på vei til å drive ny E6-tunnel. Morskogtunnelen blir 2300 m lang med to løp. Stendal opplyser at denne bilen var nyvasket dagen før.

Vask

Ved et av verkstedene står mekaniker Ove Bergquist og vasker «Marie-Louise», som er en av de tre 3-boms boreriggene Veidekke Hochtief har til disposisjon på parsellen.

- Vi har som mål å vaske riggene hver uke, men det går av og til både to og fire uker før vi får tid, sier han før han spyler en av den svenske damens bommer.

Mekaniker Ove Bergquist vasker boreriggen «Marie-Louise».
Mekaniker Ove Bergquist vasker boreriggen «Marie-Louise».

Muddermaskiner

Nede ved vannkanten står en gigantisk maskin: En Sennebogen 6130 HD dragliner. Beistet har bom på 35,5 m og kaster skuffen ut til godt over 40 m. Den er leid inn fra tyske Himmel u. Papesch Bauunternehmung. Den står i ro i påvente av at bunnforholdene blir kartlagt.

Draglineren Sennebogen 6130HD står klar til aksjon. Den tyske maskinføreren bøtter innpå kaffe i påvente av at bunnforholdene skal bli målt.
Draglineren Sennebogen 6130HD står klar til aksjon. Den tyske maskinføreren bøtter innpå kaffe i påvente av at bunnforholdene skal bli målt.

Noen steinkast lenger bort står den andre mudremaskinen, en Cat 330B med 22 m rekkevidde. Her er det reparasjon på gang. En sprekk i stikka er til behandling hos sveiseren.

Langgraveren, en Cat 330B, venter på reparasjon av stikka.
Langgraveren, en Cat 330B, venter på reparasjon av stikka.

En ny sveisesøm er snart på plass på Cat-en.
En ny sveisesøm er snart på plass på Cat-en.

Stein og betong

Til slutt tar anleggsleder Jonsson med AT.no opp til pukkverket som ligger ovenfor dagens europavei.  Her står tippsemier fra Alf Jonansen AS i kø for å tippe stein som blir matet i knuseverket av hjullastere.

Et betongblandeverk på stedet, med kortreist stein, sørger for betong til de mange støpejobbene på den nye veien og banen.

Steinknuser og sorteringsverk ved dagens E6.
Steinknuser og sorteringsverk ved dagens E6.

 

Tippsemier fra Alf Johansen AS går i skytteltrafikk med stein til knuseverket.
Tippsemier fra Alf Johansen AS går i skytteltrafikk med stein til knuseverket.

 

Betongblandeverket driftes av Unicon.
Betongblandeverket driftes av Unicon.

Forsiden nå