Endelig fremme i Fauske etter en lang dags ferd.
Endelig fremme i Fauske etter en lang dags ferd.

På MAN-tur fra Tromsø til Ålesund

AT.no er sammen med kolleger fra Norge, Sverige og Danmark i ferd med å flytte en av årets MAN-karavaner fra Tromsø til Ålesund. Dag 1 gikk fra Tromsø til Fauske.

På kartet er det ikke så urovekkende langt, men topografien er mer krevende enn kartet forteller. Vi trengte faktisk maksimal tillatt kjøretid for å komme frem. Strekningen fra Tromsø til Narvik går relativt greit. Her er det etter norske forhold bra vei, selv om man har både stigninger og utforbakker av det krevende slaget. I Indre Troms har man stadig utfordringen med mange militære kjøretøy på veien. Det medfører treg trafikk og utfordringer for den som kjører etter klokka, men uten Forsvaret hadde denne delen av Nord-Norge nærmest vært avfolket.

AdBlue-utfordringer

Stoppen på Nordkjosbotn for å tanke diesel og AdBlue nesten lammet det lille tettstedet. Statoil-stasjonen bærer preg av at man nesten aldri har besøk av tre semitrailersett og tre single biler samtidig. Stasjonen er en av veldig mange i Norges land hvor man ikke har egen pumpe for AdBlue, men selger tilsetningsstoffet på 10-literskanner. Det gjør tankingen av AdBlue tung og tidkrevende, og i hvert fall AT.no-bilen for anledningen hadde en plassering av påfyllingsstussen som gjorde påfyllingen til en slangemenneske-opplevelse for to mann.

«Europavei» i anførsel

Sør for Narvik blir E6 stadig mer krevende. Utlendingene må lure på hva nordmenn er for folkeferd som kaller dette Europavei. Høyrehjulet på kantstripa er oppskriften for å kunne møte andre store kjøretøy uten å risikere av speilene blir knust. Marginen er altså «next to nothing». Fergestrekningen mellom Skarberget og Bognes var en prøvelse. Første ankommende ferge var litt større enn en pram og tok maksimalt tre vogntog samtidig. Vi lot tre lastebilsjåfører i krevende og stressende jobb få kjøre før oss fagpressejournalister som tross alt bare skulle nå en middag i Fauske senest klokken 22. Neste ferge ga ytterligere tre kvarters venting, men i det minste plass nok. Vi snakker altså om en fergestrekning som deler E6 - og dermed transport-Norge - i to. Dette er ikke noe i skrytealbumet overfor utlendinger.

Trange tunneler

Prøvelsene kommer likevel et stykke sør for Bognes. Over Hamarøya, som slett ikke er noen øy, men ei halvøy, kryr det av smale og litt for lave tunneler, rundt 20 i tallet. Her skiter veimyndighetene totalt i EUs tunneldirektiv når det gjelder standard. Alle lokalkjente lastebilsjåfører vi møtte «innendørs», stoppet alle som en og slo inn speilene for å la oss møte i lav hastighet. Dette sier egentlig noe om at tunnelene (skiltet med veibredde 5,50 meter, høyde 4,20 meter) er for trange til at to vogntog kan møtes på anstendig vis.

Stabilitet

Bilene oppførte seg på eksemplarisk dag 1 av presseturen. Konklusjonen blant oss skrivende under middagen på Fauske Hotell var at MAN har den stabilitet som trengs for å kunne kjøre noenlunde sikkert og avslappet på nordnorske veier. AT.no kjørte dag 1 en TGX 26.440 6x2 trekkvogn med Ekeri kapellsemitrailere. Settet oppførte seg pent på veien, og den relativt beskjedne motoren på 440 hk klarer brasene bra når totalvekten ikke blir altfor høy. Bilen hadde ikke retarder, men MANs elektronisk styrte tretrinns eksosbrems EVBec. Den klarer jobben bedre enn forventet hvis man sørger for å holde turtallet oppe. Det er ikke noe problem med det automatiserte girsystemet MAN TipMatic som er MAN-versjonen av ZF AS-Tronic.

 

Forsiden nå