Skisse av den elektriske pickupen Nikola Badger som det skal vises en fysisk versjon av høsten 2020 i USA.
Skisse av den elektriske pickupen Nikola Badger som det skal vises en fysisk versjon av høsten 2020 i USA. (Illustrasjon: Nikola Motor Company)

Pickup med 906 hk fra Nikola

Nikola Motor Company slapp 10. februar nyheten om at de skal lage en elektrisk pickup, Nikola Badger.

Selskapet har publisert noen skisser som viser hvordan de ser for seg at bilen skal bli. Pickupen skal være klar for å vises høsten 2020, på arrangementet Nikola World 2020 i Phoenix som er forventet å bli avholdt i september.

Badger skal bli tilgjengelig i en batterielektrisk og en brenselcelle-elektrisk versjon.

0-100 km/t skal pickupen gjøre unna på ca. 3 sekunder. Den har en toppeffekt på 906 hk i korte perioder (peak) og 455 hk på det jevne (continuous).

Den skal kunne kjøres 300 miles (482,7 km) på batteri. Brenselcelle-versjonen skal kunne kjøre 600 miles (965,4 km) på en tank og med fulle batterier.

Skisse av den elektriske pickupen Nikola Badger som det skal vises en fysisk versjon av høsten 2020 i USA. Illustrasjon: Nikola Motor Company

Pickupen skal bygges i fellesskap med en samarbeidspartner. Nikola går ikke ut med hvem det skal være nå.

Skisse av den elektriske pickupen Nikola Badger som det skal vises en fysisk versjon av høsten 2020 i USA. Illustrasjon: Nikola Motor Company
Skisse av den elektriske pickupen Nikola Badger som det skal vises en fysisk versjon av høsten 2020 i USA. Illustrasjon: Nikola Motor Company

- Vi har teknologi verdt milliarder i vårt trekkvogn-program, så hvorfor ikke bygge dette inn i en pickup? Jeg har jobbet med dette pickup-programmet i årevis og tror nå at markedet er klart for noe som kan håndtere en fulldags arbeid uten å gå tom for energi. Denne elektrisk pickupen kan brukes til arbeid, helgeturer, trekking og terrengkjøring uten å miste ytelse, sier Trevor Milton, adm. direktør i Nikola Corporation.

Andre tidlige tall om bilen som Nikola går ut med, er at den skal tåle minus 30 grader celsius uten tap av batterieffekt, at batteripakken skal være på 160 kWh og at brenselcellene skal gi 120 kW effekt. Dimensjonene på bilen er oppgitt til: Lengde 590 cm, høyde 185 cm og bredde 216 cm med lasteplanbredde på 156 cm.

Alle tallene må tas med en god klype salt, siden disse har en tendens til å justeres noe når biler av denne typen først skal bygges, og deretter masseproduseres.

En pressemelding fra Nikola som omtaler nyheten sier ikke noe om hvilke markeder den skal selges i når den masseproduseres.

Forsiden nå