
Pihl-kontrakt lyst ut på nytt
I august stoppet rassikringsprosjektet på fylkesvei 517 Lovraeidet helt opp fordi den danske entreprenøren gikk konkurs. Nå er prosjektet lyst ut på nytt.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
- Vi har sagt opp kontrakten med konkursrammede E.Pihl & Søn AS og lyst ut tilbud på fullføring av prosjektet, sier Knut Utaaker, prosjektleder i Statens vegvesen.
Den danske entreprenøren har hatt flere kontrakter i Norge, blant annet i region nord. Der viderefører det islandske datterselskapet Istak, som også har stått for byggingen på Lovraeidet, alle kontraktane med vegvesenet. I region vest går man for ee annen løysing.
- Vi vurderer en ny utlysing som mest økonomisk fordelaktig for prosjektet, forklarer Utaaker.
Tunnelen er sprengt
Mye arbeid er allereie gjort på Lovraeidet.
- Den 950 meter lange Hamratunnelen er ferdig sprengt ut. Det er utført fjellsikring i tunnelen. Vi har også ryddet skog og gjort noe arbeid på veien ute, sier Utaaker.
Entreprenøren som får kontrakten skal gjøre ferdig arbeidet i tunnelen og bygge to tunnelportaler. I tillegg det bygges to tekniske bygg, to lette fyllinger og to jordbruksunderganger.
- Det meste står dessuten igjen av graving, sprenging og bygging på veien ute, forklarer Utaaker.
Ferdig neste år
Tilbudsfristen på kontrakten for å fullføre prosjektet er 15. november.
- Vi regner med at anleggsarbeidet starter opp igjen i januar og blir ferdig høsten 2014.
Til sammen skal 3,15 km vei utbedres og legges om langs den rasutsatte strekningen ved Lovravatnet i Suldal. Prosjektet grenser mot tilførselsveiene til Sandsfjordbrua.