Premiere på Doosan-dumper
PARIS (AT.no): Doosan valgte Intermat i Paris til premierevisning av den nye rammestyrte dumperen DA30 i 30-tonnsklassen, men den kommer også til Vei og Anlegg.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det var en strålende glad salgs- og markedssjef Jan Roger Lindseth som tok turen til Intermat-utstillingen i Paris for å vise den nye dumperen for første gang.
- Det er en glede å få vist vår nye dumper som i testperioden ble gulmalt og brandet som Moxy på New Zealand for å få testet ut våre tekniske forbedringer, sier Lindseth når vi treffer han i Paris.
Den store iøyenfallende nyheten er at nå blir også de norskproduserte dumperne fargemessig skreddersydd etter samme lest som gravemaskiner og hjullastere i Doosans tunge program. Noe mer grått og enklere merking er oppskriften.
Bedret hyttekomfort
Forandringene på den nye dumperen strekker seg imidlertid langt videre enn et fargeskifte. I tråd med maskinutviklingen generelt, er det foretatt store endringer i hyttekomfort, drivlinje og elektriske systemer.
Fjæringssystemet på dumperen er blitt oppgradert med en olje/gass-type selvjusterende system som bidrar til at støtdemperne fanger opp ujevnheter i terrenget og demper støt bedre.
Dette bidrar til bedre arbeidsforhold i førerhytta, og dette forsterkes ytterligere ved at føreren har fått en ny luftfjæret Grammer Actimo XXL førerstol.
Sikkerhetsfunksjoner
I dumperhytta er det lagt vekt på sikkerhetsfunksjoner. Det er montert et nytt, lettoperert kontrollpanel med en ny powermodul og hvor en LED-styrt lampe varsler når det er sikkert å stenge krafttilførselen. Videre er det montert USB lader for 12V/24V tilkobling.
Speilene er elektrisk justerbare, det er montert ekstra håndtak på høyre siden og det er blitt mer plass til lagring av ønsket tilleggsutstyr. Føreren har fått en bedre arbeidsplass.
Rimeligere i drift
Doosan påpeker at den nye dumperen vil redusere driftskostnadene. Den har fått færre servicepunkter og redusert antall oljetyper i drivlinjen.
Det nye, effektive tiltsystemet gjør at det er raskere og enklere å løfte, utføre teknisk inspeksjon og deretter senke og lukke hytta.
Doosan DA30 drives av Scanias motor DC9 med 276 kW (370 hk) Steg IV, og det trengs ikke partikkelfilter for å møte utslippskravene.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?