STOLT: Salgs- og markedssjef Jan Roger Lindseth ved dumperfabrikken til Doosan i Elnesvågen utenfor Molde, var tydelig stolt over å se den splitter nye DA30-dumperen på Intermat.
STOLT: Salgs- og markedssjef Jan Roger Lindseth ved dumperfabrikken til Doosan i Elnesvågen utenfor Molde, var tydelig stolt over å se den splitter nye DA30-dumperen på Intermat.

Premiere på Doosan-dumper

PARIS (AT.no): Doosan valgte Intermat i Paris til premierevisning av den nye rammestyrte dumperen DA30 i 30-tonnsklassen, men den kommer også til Vei og Anlegg.

Det var en strålende glad salgs- og markedssjef Jan Roger Lindseth som tok turen til Intermat-utstillingen i Paris for å vise den nye dumperen for første gang.

- Det er en glede å få vist vår nye dumper som i testperioden ble gulmalt og brandet som Moxy på New Zealand for å få testet ut våre tekniske forbedringer, sier Lindseth når vi treffer han i Paris.

Den store iøyenfallende nyheten er at nå blir også de norskproduserte dumperne fargemessig skreddersydd etter samme lest som gravemaskiner og hjullastere i Doosans tunge program. Noe mer grått og enklere merking er oppskriften.

Bedret hyttekomfort

Forandringene på den nye dumperen strekker seg imidlertid langt videre enn et fargeskifte. I tråd med maskinutviklingen generelt, er det foretatt store endringer i hyttekomfort, drivlinje og elektriske systemer.

Fjæringssystemet på dumperen er blitt oppgradert med en olje/gass-type selvjusterende system som bidrar til at støtdemperne fanger opp ujevnheter i terrenget og demper støt bedre.

Dette bidrar til bedre arbeidsforhold i førerhytta, og dette forsterkes ytterligere ved at føreren har fått en ny luftfjæret Grammer Actimo XXL førerstol.

Sikkerhetsfunksjoner

I dumperhytta er det lagt vekt på sikkerhetsfunksjoner. Det er montert et nytt, lettoperert kontrollpanel med en ny powermodul og hvor en LED-styrt lampe varsler når det er sikkert å stenge krafttilførselen. Videre er det montert USB lader for 12V/24V tilkobling.

Speilene er elektrisk justerbare, det er montert ekstra håndtak på høyre siden og det er blitt mer plass til lagring av ønsket tilleggsutstyr. Føreren har fått en bedre arbeidsplass.

Rimeligere i drift

Doosan påpeker at den nye dumperen vil redusere driftskostnadene. Den har fått færre servicepunkter og redusert antall oljetyper i drivlinjen.

Det nye, effektive tiltsystemet gjør at det er raskere og enklere å løfte, utføre teknisk inspeksjon og deretter senke og lukke hytta.

Doosan DA30 drives av Scanias motor DC9 med 276 kW (370 hk) Steg IV, og det trengs ikke partikkelfilter for å møte utslippskravene.

Forsiden nå