Rammestyrt Sandvik-rigg er helt nytt og åpner for nye og trangere bruksområder.

Rammestyrt Sandvik-rigg

DUBROVNIK (AT.no): Sandvik la verdenslanseringen av den nye rammestyrte DT922i-riggen til WTC-konferansen i Kroatia – selv om de ikke hadde maskin å stille ut.

Satu Rämö er global markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Sandvik. Hun sier World Tunnel Congress (WTC) er så viktig for Sandvik at de valgte å lansere maskinen på den internasjonale tunnelkonferansen, selv uten at «jernet» var på plass.

Standene på konferansen er ikke store nok til å stille ut maskiner, men deltakergruppen er riktig for lanseringen.

Kommer frem

Det helt spesielle med maskinen er rammestyringen. Toboms-riggen med mannskapskurv er designet for høy arbeidskapasitet og samtidig for å kunne smyge seg gjennom trange og svingete tunneler. Maskinen dekker tverrsnitt på opptil 125 m² i ni meters høyde og kan benyttes på stuff, for boring av bolter og til langhullboring.

Førerhytta er plassert på fremre del av maskinen. Hytta kan bestilles som hev og senkbar. Dette er det to grunner til, for å komme inn i lave tunneler og for å bedre sikten under boring i høyden. Sandvik oppgir at sikten er 25% bedre med den nye hev- og senkbare hytta. Den er også ekstra lydisolert, og støyen skal ikke på noe tidspunkt overstige 69 dB(A).

Mye utstyr

Sandvik DT922i

Boremaskin: Sandvik RD525
Mater: Sandvik TF5i (14’ til 20’)
Bom: Sandvik SB100i
Dekningsområde: 14.800 mm x 9000 mm (125 m²)
Hull-lengde: Opptil 5880 mm
Svingradius: 5300 mm
Transportbredde: 2500 mm (3500 m støttebein)
Transporthøyde: 3190 mm/3590 mm
Transportlengde: 14.990 mm
Vekt: 30 tonn

Maskinen er utstyrt med Sandviks iSURE bor- og sprengningsplansystem og SICA (Sandvik Intelligent Control System Architecture). Sistnevnte er det nye intelligente boresystemet fra Sandvik, med ni ulike hulltypeinnstillinger.

Riggen kan leveres med ulike software-utgaver.

Riggen er også utstyrt med et praktisk multivolt-system som gjør det mulig å raskt veksle mellom 400 volt, 690 volt og 100 volt.

Borehammer på maskinen er Sandvik RD525 og testene av maskinen viser 17% raskere borsynk, 40% mindre slitasje på bornakken og 17% mindre slitasje på borkrona enn resultatene fra forgjengeren.

Verdenslansering uten maskin. Til det var standene på WTC for små. Her er Sandvik-teamet Juha Kukkonen (f.v), Satu Rämö og Katri Miss på standen i Dubrovnik.
Verdenslansering uten maskin. Til det var standene på WTC for små. Her er Sandvik-teamet Juha Kukkonen (f.v), Satu Rämö og Katri Miss på standen i Dubrovnik.

 

Maskinen har LED-lys rundt baut som gir fem ganger bedre lys, 500% lengre levetid på lampene og 50% lavere energiforbruk.

Ønsket i Norge

Riggen har vært spesielt ønsket i Norge, og den første er allerede solgt til Implenia.

- Toboms rammestyrt rigg med kurv er nytt for oss, og et produkt vi har manglet i Norge. Riggen har et godt dekningsområde og kan brukes i alt fra mindre krafttunneler til veitunneler. En stor fordel er at man kan få ulike software-pakker, og at den kan oppgraderes til fulldatarigg om man har behov for dette, sier salgssjef borerigger Svein Ove Espeland hos Sandvik i Norge.

 

 

Forsiden nå