Opprydningsarbeidet ved brua begynte med at tømmerbilen ble heist bort fredag.

Reinertsen prosjekterer den nye brua

I helgen ble det ryddet opp etter ulykken ved Sjoa. Nå er Reinertsen AS, som var ansvarlig for feilen som førte til ulykken, i gang med å prosjektere ny bru.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Lastebilen som var involvert da Perkolo bru raste sammen over nye E6 i Gudbrandsdalen i forrige uke, ble heist bort fredag.

Les saken: E6-bru kollapsetEn lastebil var på brua over nye E6 ved Sjoa da brua falt ned.

Brua falt ned på grunn av en regnefeil hos Reinertsen AS som prosjekterte brua. Brua skulle ha en tåleevne på 65 tonn, men beregningsfeilen førte til at den ble bygget og montert med en bæreevne som kun var en tredjedel av det. Dermed gikk det galt da tømmerbilen som veide 31 tonn kjørte ut på trebrua for to uker siden.

Nå er Reinertsen AS er i gang med å prosjektere ny bru. Den nye brua blir utseendemessig helt lik den første, men riktig dimensjonert denne gangen, opplyser Statens vegvesen. De nye beregningene skal foreligge så snart som mulig.

Les også: Reinertsen prosjekterte ulykkes-bruaTo år etter at selskapet ble bøtelagt for en brukollaps som kostet to menneskeliv, har en ny Reintertsen-bru falt ned. Nå settes alt inn på å finne årsaken til kollapsen på E6-brua ved Sjoa.

Klar før veien åpner

Det tar Moelven Limtre to-tre måneder å produsere brua, i tillegg kommer monteringstida. Nøyaktig tidspunkt for når nye Perkolo bru er på plass, er ikke klart enda, men den skal stå ferdig i god tid før nye E6 åpner i desember i år.

Statens vegvesen har å sette ned en gruppe av interne og eksterne eksperter som skal gjennomgå prosjekteringsmaterialet for ti trebruer på Østlandet, som følge av ulykken på Sjoa.

Bred gjennomgang

Seksjonsleder Jon Prestegarden i Bruseksjonen i Statens vegvesen Region øst sier at man ønsker en bred gjennomgang av prosjekteringsmaterialet.

- Våre visuelle inspeksjoner så langt viser ingen indikasjoner på svakheter for trebruene. Men fordi vi er kjent med at det er prosjekteringsfeil på Sundbyveien bru i Akershus, ønsker vi en ny gjennomgang av prosjekteringsmaterialet, sier Jon Prestegarden.

Tre bruer stengt

Bruene er såkalte fagverksbruer. Tre av dem er bygd på samme måte som brua på Sjoa. Sundbyveien bru (fylkesveg), Fjell-leet bru (privat veg) og Blakkesrud bru (privat bru), er midlertidig stengt. De sju andre bruene er også fagverksbruer, men har andre tekniske løsninger enn den som falt ned.

-Med unntak av Sundbyveien bru, som ble satt opp i 2011, har vi ingen indikasjoner så langt på at det er feil i prosjekteringsmaterialet for de andre trebruene. For å være på den sikre siden har vi valgt å stenge alle bruer med tilsvarende tekniske løsninger som den som raste sammen på Sjoa forrige uke inntil vi har mer fakta på bordet. Dette omfatter Sundbyveien, Fjell-Leet og Blakkesrud bru, sier Prestegarden.

Powered by Labrador CMS