SKULLE HJELPE: Det er 13 år siden Rolf Hansen ble oppringt av Geir Arne Andersen med spørsmål om han kunne hjelpe til litt.
SKULLE HJELPE: Det er 13 år siden Rolf Hansen ble oppringt av Geir Arne Andersen med spørsmål om han kunne hjelpe til litt. (Foto: Espen Braata)

Rolf (83) er i full jobb

HOKKSUND (AT.no): - Hei - det er gammel’n, åpner Rolf Hansen (83) med når han ringer inn på kontoret til Element og Spesialtransport AS for å sjekke hvor neste tur går.

SPREK: Rolf Hansen (83) hopper opp på hengeren omtrent som han skulle vært i 20-åra. Foto: Espen Braata
KJØRER SELV: Han bruker ikke cruisekontroll. Han vil ha følelse med bilen selv. Foto: Espen Braata
TRANGT: Det er ofte langt og trangt inn dit betong­elementene skal losses av. Da hjelper sving på alle akslingene på hengeren. Foto: Espen Braata
LANG: Mye av det Rolf Hansen og hans kollegaer kjører fra Loe Betongprodukter, er langt. Foto: Espen Braata
LOSSING: Loe Elementmontasje heiser på plass de 17 meter lange betongdekkene på Torp Lufthavn. Foto: Espen Braata

Klokka er akkurat bikket 7 om morgenen. Inne på parkeringsplassen hos Loe Betongelementer i Steinberg utenfor Drammen står det flere trekkvogner fra Element og Spesialtransport som er klare til å kjøre. Ruta på en Scania S580 rulles ned, og han bak rattet spør om det er vi som skal være med i dag. Hadde noen sagt han var i 60-årene, hadde de færreste mukket.

Rolf Hansen fylte 83 år rett før jul. Telefonen fra Geir Arne Andersen for 13 år siden med spørsmål om han kunne hjelpe til litt har gjort at han fortsatt er på jobb hver dag. Og bor hele arbeidsuka i bilen. Planen er at han skal bli fulltidspensjonist etter påske. Til sommeren går både sjåførkortet og YSK’en ut.

Kjørt i 65 år

Han begynte å jobbe på anlegg som 16 åring på utbygging av Follum Fabrikker ved Hønefoss. Da hadde han allerede vært smøregutt på et verksted ei stund, med timelønn på én krone og 44 øre.

Selv om han er 20 år eldre enn neste kollega på aldersstigen, jobber han like mye og er vel så kjapp som selv de yngste. Førerkortet fikk han i 1955. Det kostet 48 kroner, og samme dagen begynte han i sin første jobb som lastebilsjåfør. Det var med en helt ny Bedford bulldog med 6-sylindret Perkins-motor. Siden har han vært å finne langs landeveien.

Variert

Den bilen er så langt unna i komfort og krefter du nesten kan komme i forhold til det han kjører nå. Scania S580’en han kjører, er den eneste S-serien Element og Spesialtransport har. Han orker ikke å kjøre frem og tilbake til samboeren som bor rett nord for Hønefoss hver dag. Derfor bor han i bilen i ukedagene.

Der har han det meste han trenger. Flatt gulv gjør det enkelt å bevege seg inne i hytta. På sideveggen henger fjernsynet, og i et av skapene over frontruta sitter mikrobølgeovnen.

Mens de fleste klassekompisene til Rolf som fortsatt er i live, har vært pensjonister i minst femten år, så liker Rolf å jobbe. Selv om han har drevet mye forskjellig på si, har livet bak rattet vært viktig for ham.

Kjappere enn de fleste

Det er lite som minner om en pensjonist ved Rolf Hansen. Verken i måten han er på, jobber eller kjører. Han kjører med en semihenger med uttrekk. Dagens lass når AT.no er med, er 17 meter lange betongelementer som skal til parkeringshuset som utvides ved Torp lufthavn i Sandefjord.

Hengeren fra Max-Trailer har sju meters uttrekk og styring på alle tre akslingene. Det kan trengs også når den er dratt ut til 20 meters lengde. Selv om han på de fem årene han har hatt hengeren, bare har brukt tvangsstyringen en eneste gang.

Element og Spesialtransport har all transporten av betongelementer for Loe Betongelementer. De skal ut over hele Østlandet, og han har også vært med å kjøre betongelementer fra Steinberg til Kastrup ved København.

Egen bil

Selv om han koser seg på jobben, har ikke alle turene vært på første klasse. I 10 år kjørte han fast mellom Hønefoss og Bergen med trelast med egen bil. Den første bilen han kjørte med på denne kjøringen, var Scania 75 som han kjøpte brukt fra Sverige. Før han fikk en av de aller første Scania 111’ene som kom til Norge. Omtrent alt røyk og måtte byttes på den bilen. En mandagsbil av aller ypperste merke.

I årenes løp har han kjørt det aller meste. I tillegg til trelasten han kjørte i mange år, så har han kjørt tømmer, grus, kalk og mye annet.

En av turene han husker best fra den tiden, var en dag ut i mai hvor det begynte å blåse og snø noe vanvittig da de skulle krysse Hardangervidda. Rolf hadde med en unggutt på turen, og vinterklærne var lagt igjen hjemme. Det ble stopp rett etter Halne, og i løpet av kort tid var det føyket så mye at snøen gikk jevnt med toppen av materiallasset. Ett døgn ble de stående fast før de ble gravd løs. Hengeren tok det ei uke før de kunne få hentet ned fra fjellet.

Nære på

Likevel er det bare to år siden det uhellet har som fått de mest alvorlige følgene, skjedde. Rolf skulle levere elementer til en byggeplass oppe i Rauland i Telemark. Det var bratt og smalt, men godt vinterføre. Før han bestemte seg for å kjøre helt opp, hadde han kjørt opp med en lokal kar i personbil for å se på forholdene.

- Det var igjen 10 meter da motoren døde helt ut. Så gikk det ett sekund før det begynte å skli baklengs. Jeg hoppa ut av bilen og landet nede i grøfta før framhjula kom over, sier Rolf Hansen. Både bil og lass forsvant baklengs ned i ei 30-40 meter dyp ur. Rolf Hansen kunne inspisere skadene. Uten en skramme på seg selv.

En annen gang det var nære på, var da utskyvet på hengeren knakk midt på motorveibrua i Asker. Rett under gikk jernbanen. Mot alle odds gikk draget bare rett ned i veibanen og ingen ble skadd.

God helse

Forutsetningen for å kunne jobbe så lenge som Rolf Hansen, er både at du liker å jobbe og at du har god helse. Eneste helseutfordringen han har hatt, var da han fikk blærekreft for noen år siden. Det ble fikset, og siden har han bare vært til kontroll for å sjekke at alt fortsatt er i orden.

Igjennom mesteparten av livet har Rolf Hansen røyket, og flere ganger har han sluttet. Før han har begynt igjen. En av dem som har lurt litt på hvordan dette går, er fastlegen hans. Sist gang Rolf Hansen skulle ta den obligatoriske helsesjekken for å fornye førerkortet, kom spørsmålet. - Hvordan går det med røykinga, Rolf? Og han stilte spørsmålet i det han var i ferd med å sjekke «akterspeilet».

- Da måtte jeg bare svare at «Det ryker vel ikke bak der ennå», sier Rolf Hansen og flirer.

Pensjonistplaner

Rolfs samboer, som er 17 år yngre, har i lengre tid vært ivrig på at han skulle bli pensjonist. Hun har kjøpt seg leilighet helt nede ved vannkanten i Eidfjord. Derfor fant Rolf Hansen ut han burde jo ha en båt han kunne bruke når han er der. Helt uten båterfaring fra før reiste han og en kompis og så på en 26 fots Scand med Volvo Penta innenbordsmotor.

Den kommende skipperen lot selgeren stå for prøvekjøringen før de tok den med tilbake til Hardangerfjorden og sjøsatte den. Jomfruturen gikk bra, selv om det var både godt med publikum, store båter på begge sider og skikkelig med vind da han skulle entre båtplassen for første gang. Men det gikk bra.

Snart slutte

Han har fem barn, 11 barnebarn og 20 oldebarn. Når han leverer fra seg lastebilnøklene, lurer han litt på om han skal begynne å fiske litt igjen. Det har han ikke gjort siden han var guttunge.

- Han har jo sagt han skal slutte før også, repliserer en av unggutta han jobber sammen med. Så spørs det da. Om han er mest skipper og fisker når sommeren kommer. Eller om han fortsatt er å finne bak rattet på trekkvogna til Element og Spesialtransport.

Forsiden nå