Scania introduserer nå Eco-roll (frirulling) som vil gi en ytterligere besparelse i drivstofforbruket.
Scania introduserer nå Eco-roll (frirulling) som vil gi en ytterligere besparelse i drivstofforbruket.

Scania introduserer frirulling

Scania introduserer nå Scania Eco-roll, eller frirulling på norsk. Produsenter som Mercedes-Benz, Volvo og DAF tilbyr allerede denne innretningen som skal kunne gi besparelser i drivstofforbruket på inntil 2%.

Forutsetningen for Eco-roll på Scania er at bilen er utstyrt med det automatiserte girkassesystemet Opticruise og den forutseende cruisekontrollen Scania Active Prediction. Active Prediction bruker en kombinasjon av GPS og topografisk kartverk for å avgjøre best mulig giringsstrategi for å spare drivstoff. Med Eco-roll vil det være mulig å kjøre enda mer drivstoffrasjonelt, ettersom bilen ruller i fri der det er fordelaktig for å spare drivstoff.

Enten eller

Systemet kalkulerer om det er mest drivstoffbesparende å rulle ned en bakke med girkassen i nøytral og motoren på tomgang eller ved å benytte motorbremsen og drivstofftilførselen helt avslått. Når frirulling blir valgt, vil kjøretøyet rulle med girkassen i fri i minst 10 sekunder. Scania mener at Eco-roll ikke har så mye for seg hvis frirullingen blir kortere. Samtidig skal bør utforbakken ikke være så bratt at motorbremsen blir aktivert.

Scania melder også at Active Prediction er forbedret ved at girstrategien er blitt ytterligere optimert. Blant annet er systemet blitt flinkere til å analysere hvor mye som gjenstår av en bakke og bruker dette til å unngå nedgiring i størst mulig grad ved å utnytte motorens dreiemoment på lavt turtall.

 

Forsiden nå