Her kjører Scanias «Rotterdam-konvoi» på offentlig vei i Sverige tirsdag 29. mars 2016.
Her kjører Scanias «Rotterdam-konvoi» på offentlig vei i Sverige tirsdag 29. mars 2016. (Foto: Scania)

Scania-«platoon» på vei

29. mars forlot tre Scania modulvogntog Södertälje for å kjøre i konvoi til Rotterdam i Nederland.

Bilene kjører såkalt «platooning», der bilene er koblet sammen elektronisk og styrer seg selv med ned mot under ett sekunds avstand mellom vogntogene.

De europeiske lastebilprodusentene er gjennom bransjeorganisasjonen ACEA (European Automobile Manufacturers Association) igang med å vise hva næringen gjør for å redusere drivstoff og utslipp av miljøgasser. Platooning er bare et av tiltakene, og frem til 8. april skal de europeiske lastebilprodusentene kjøre karavaner over hele Europa. De skal i praksis vise transporteffektivitet og hva som kan spares av drivstoff.

European Truck Platooning Challenge, som kjøreturene som ender i Rotterdam er kalt, er det første «platooning» av sitt slag som krysser landegrenser.

Trenger felles standard og lover

- Denne utfordringen er en ypperlig anledning for oss å øke oppmerksomheten i Sverige og Europa om fordelene man oppnår ved å kjøre i autonome konvoier. Dette gir bedre trafikkflyt og -sikkerhet. Vi håper å oppnå forståelse for at en felles europeisk standard og lovgivning er nødvendig for å kjøre konvoi i stor skala, sier Jonas Hofstedt, leder for «Powertrain Development» i Scania.

Det nye «platooning»-konseptet består blant annet av automatiske styresystemer som reagerer på brøkdelen av ett sekund. Dermed kan vogntogene i en slik konvoi kjøre med en kortere avstand mellom seg enn når en sjåfører skal oppfatte og styre vogntogene.

Det første kjøretøyet fungerer som lederen, der de som kjører bak kobler seg til elektronisk. Scania opplyser i en pressemelding at selskapet har spart opp mot 10 prosent drivstoff ved å kjøre datastyrte konvoier på offentlig vei de siste årene.

 

Sjåførene har ansvaret

Mange lastebiler er allerede i dag utstyrt med radar og kamerabaserte systemer som gjør det mulig å kjøre med korte avstander til kjøretøyet foran. Med forbedret kommunikasjon mellom kjøretøyene, kan vogntogene i en konvoi kjøre sikkert med en avstand ned mot 10 meter mellom kjøretøyene i «marsjfart», ifølge Scania.

Dette er mulig ved å bruke avansert teknologi der kjøretøyene selv regulerer avstanden seg i mellom.

Sjåførene i en slik konvoi skal fortsatt være ansvarlige for kjøringen, og kan når som helst forlate konvoien eller foreta justeringer på avstand og plassering, for eksempel for å hjelpe bilister som skal svinge av fra en motorvei.

Samarbeid med Ericsson

På strekningen mellom Södertälje og Malmö kjørte Scania-vogntogene en individuell lengde på 32 meter.

- Vi har testet konbinasjoner med slike lengder tidligere på noen veistrekninger. Testresultatene har vært gode, sier Hofstedt.

- Å koble til en ekstra semitrailer øker mengden gods som er i bevegelse på vogntoget. Dette kan redusere tonn-per-kilometer-kostnadene med opp mot 40 prosent og CO2-utslippene med over 25 prosent.

Ved Mobile World Congress i Barcelona i februar 2016 annonserte Scania og mobilteknologiselskapet Ericsson at de skal samarbeide for å utvikle kjøretøyteknologi og infrastruktur. Selskapenes ledere er overbevist om at det ligger store transportfordeler i å utvikle avanserte kommunikasjonsteknologier for bruk i fremtidige 5G-nettverk.

Forsiden nå