- Ifølge kontrolleder Uno Rogneby er det sjelden de får inn biler som holder så dårlig standard som denne polske semien, og at standarden på de polske vogntogene de får inn generelt sett er like bra som de norske. Han legger til at bilene som er i dårligst teknisk stand, oftest kommer fra land lengre syd-øst enn Polen.
- Ifølge kontrolleder Uno Rogneby er det sjelden de får inn biler som holder så dårlig standard som denne polske semien, og at standarden på de polske vogntogene de får inn generelt sett er like bra som de norske. Han legger til at bilene som er i dårligst teknisk stand, oftest kommer fra land lengre syd-øst enn Polen.

Sjåføren mente bremser på ett hjul var nok

Denne trekkvognen er noe av det verste kontrollørene på Jessheim hadde sett. Se video.

Onsdag 4. september kl. 10 ble en tom polsk semitrailer stoppet i en rutinekontroll på E6 sør for Jessheim. Etter en sjekk på Jessheim trafikkstasjon ble det ilagt kjøreforbud da trekkvognen kun hadde litt bremser på høyre forhjul.

Den Polske sjåføren hadde liten forståelse for kjøreforbudet, og etter at kontrollørene hadde tatt kvelden, fortsatte likegodt sjåføren sin ferd nordover E6. Politiet fikk flere rapporter om det uregistrerte kjøretøyet, og fikk stoppet bilen ved Hauerseter.

Bilen ble fraktet tilbake til kontrollstasjonen på Jessheim og låst inne for natten. Da truet sjåføren med at han ville bryte seg inn og ta med seg kjøretøy og papirer, denne saken er politianmeldt, opplyste kontrolleder Uno Rogneby ved Jessheim Trafikkstasjon.

På grunn av truslene han kom med, ble føreren innbrakt av politiet rundt klokken ti på kvelden onsdag og førerkortet ble beslaglagt, opplyser politiet på Romerike til AT.no.

Torsdag var AT.no til stede da senioringeniør i Statens vegvesen, Johnny Bjørsrud foretok bremseprøver og kjørte bilen på rulle.

Kontrolleder Uno Rogneby med den polske sjåføren. I trekkbilen sitter senioringeniør i Statens vegvesen, Johnny Bjørsrud.
Kontrolleder Uno Rogneby med den polske sjåføren. I trekkbilen sitter senioringeniør i Statens vegvesen, Johnny Bjørsrud.

Den polske sjåføren hadde fremdeles liten forståelse for kjøreforbudet og mente at bilen var i bra stand. Han ville bare hente lasten som skulle fra Oslo til Polen (grunnet språkproblemer fant vi ikke ut hvorfor han var på vei nordover E6en når han skulle hente last i Oslo).

Mens AT.no var til stede fikk Rogneby, via en tolk på telefonen, forklart den polske sjåføren at bilen ikke får flytte seg før den enten er reparert, eller bli fraktet tilbake til Polen av en bergingsbil.

Se videoen øverst og bedøm selv om bilen holder forsvarlig standard for polske landeveier slik sjåføren hevdet.

- Ifølge kontrolleder Uno Rogneby er det sjelden de får inn biler som holder så dårlig standard som denne polske semien, og at standarden på de polske vogntogene de får inn generelt sett er like bra som de norske. Han legger til at bilene som er i dårligst teknisk stand, oftest kommer fra land lengre syd-øst enn Polen.

 

Forsiden nå