Stena Line leder an i utformingen av europeisk sjøtransport.

Sjef for blå logistikkløsninger

Stena Line former det Europeiske logistikknettet med nye intermodale fraktløsninger og går i spiss i utviklingen av bærekraftig sjøfart.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Rederiet har nå utgitt sin tredje bærekraftsrapport, «A Sustainable Journey». Her beskrives initiativer, forbedringer og utfordringer fra et bærekraftperspektiv, samt resultater av selskapets ambisiøse bærekraftmål.

Gjennomgangen viser også hovedfokuset selskapet har jobbet med i løpet av det siste året.

Intelligens og erfaring

– Med størrelse kommer ansvar, og ambisjonen er å forbedre vår virksomhet hvert år for å bli ledende innen bærekraftig sjøfart, sier adm. direktør Niclas Mårtensson i Stena Line i en pressemelding som viser til en spennende utvikling for rederiet det siste året.

– Som for eksempel sammenkobling av kunstig intelligens med kunnskapen til våre erfarne medarbeidere ombord, samt økt fokus på elektrifisering, sier Mårtensson som er stolt over at Stena Line fortsetter å forme bransjen for europeisk sjøtransport.

Han viser til stor innsats innen sikkerhet for passasjerer og ansatte, men også til mangfold innen virksomheten.

- Vår bransje har en stor utfordring med fossil avhengighet, og vårt karbonutslipp økte i fjor tråd med fraktvolumene, så innen dette området har vi mer vi må gjøre. Initiativene som startet innen elektrifisering er relativt nye for vår bransje, men ekstremt viktige fremover når vi nå gradvis beveger oss mot en lavkarbonvirksomhet, sier Erik Lewenhaupt, Head of Sustainability i Stena Line.

Et europeisk logistikknettverk

Stena Line er et av Europas ledende fergeselskap med 38 fartøy og 20 ruter i Nord-Europa.

Stena Line-fergene frakter gods i tillegg til passasjerer fra Oslo til kontinentet.

Rederiet er en viktig del av det Europeiske logistikknettet og utvikler nye intermodale fraktløsninger ved å kombinere transport med jernbane, vei og sjø.

Stena Line spiller også en viktig rolle for turismen i Europa med sin omfattende passasjervirksomhet. Selskapet er familieeid, ble grunnlagt i 1962 og har hovedkontor i Gøteborg.

Stena Line er en del av Stena AB-konsernet, som har om lag 15.000 ansatte og en årlig omsetning på rundt 36,5 milliarder svenske kroner.

Med forbruksvarer

Det fraktes en stor mengde forbruksvarer og gods på fergene til Stena Line.

Vogntog og trailere som kommer med fergene når halve Norges befolkning i løpet av tre timer.

Rederiet frakter gods i tillegg til passasjerer fra Oslo til kontinentet.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS