Skanska lavest på rassikringsprosjekt

Skanska lavest på rassikringsprosjekt

Tirsdag 25. februar var det tilbudsåpning på det tredje, og siste, byggetrinnet av rassikringsprosjektet fylkesvei 60 Røyr-Hellesylt i Stranda, Møre og Romsdal. Det kom inn seks tilbud, og de varierte fra 389,8 til 470,4 mill. kroner.

- Vi er godt fornøyd med at så mange entreprenører er interessert i arbeidet med det tredje og siste byggetrinnet på rassikringsprosjektet, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen.

Nå skal tilbudene kontrollregnes og all dokumentasjon godkjennes, før kontrakten skrives. Deretter skal Vegvesenet ha en samhandlingsfase med valgt entreprenør. Går alt som planlagt, regner Pladsen med at arbeidet starter opp i slutten av mai.

Her er de seks tilbudene:

FirmaTilbudssum
AF Gruppen Norge AS428 897 814,00
Leonhard Nilsen & Sønner AS470 484 516,63
Hæhre Entreprenør AS449 968 385,00
Kruse Smith Entreprenør AS398 759 864,00
NCC Construction AS414 181 204,00
Skanska Norge AS389 869 797,00

Fjell- og betongtunnel

Tredje byggetrinn består blant annet av den 3650 meter lange Ljøtunnelen, som er en fjelltunnel. I tillegg til selve tunnelen skal det også bygges ny fylkesvei på begge sider av tunnelen, 335 meter på Herdalssiden og 120 meter på Ljøen. Den 440 meter lange Røyrtunnelen, som er en betongtunnel, og til sammen 410 meter ny fylkesvei 60 - samt 800 meter ny driftsvei og 270 meter ny gårdsvei inngår også i dette byggetrinnet. I tillegg skal rasvollene i Herdal ferdigstilles.

Elektroarbeidet for Ljøtunnelen med blant annet styringssystemet og radiokommunikasjonen inngår ikke i dette tilbudet. Det blir lyst ut i en egen entreprise senere.

- Går alt som planlagt underveis, regner vi med at fylkesvei 60 mellom Røyr og Hellesylt er ferdig rassikret før jul 2016, sier Pladsen.

Forsiden nå