Salgssjef for lastebildekk hos Michelin i Norge, Bjørn Larsen, venter seg mye av de nye dekkene.
Salgssjef for lastebildekk hos Michelin i Norge, Bjørn Larsen, venter seg mye av de nye dekkene.

Smarte lastebildekk laget med 3D-print-teknologi

STOCKHOLM (AT.no): Unik 3D-printing-teknologi muliggjør produksjon av lastebildekk med flere liv. På de nye Michelin-dekkene dukker nytt dekkmønster fram etter hvert som dekkene slites.

Michelin lanserte fredag 2. juni sin nye serie lastebildekk for kort- og mellomdistansetransport, Michelin X Multi.

De nye dekkene vil i første omgang være tilgjengelig i fire størrelser: 315/70 R 22.5 for alle posisjoner og drivaksel, og 385/55 R 22.5 for styreaksel og tilhengerdekk. X Multi-serien vil bli utvidet med 295/60 R 22.5 og 315/60 R 22.5 X Multi D i september 2017, og deretter 315/70 R 22.5 X Multi D Remix tidlig i 2018.

– Det nye Michelin X Multi regional-dekket vil ha et enestående veigrep og kraftig forbedret levetid, og til samme pris som den forrige serien. Dette understreker Michelins forpliktelse til å sikre den laveste totale eierkostnaden for våre kunder, forteller Bjørn Larsen, sjef lastebils- og bussdekk i Michelin Nordic AB med ansvar for Norge og Danmark.

Smarte dekk

Svært avanserte dekkmønstre gjør at de nye Michelin-dekkene både er slitesterke og gir godt grep.
Svært avanserte dekkmønstre gjør at de nye Michelin-dekkene både er slitesterke og gir godt grep.

De nye dekkene er bygget på den aller nyeste teknologien som Michelin kan by på, og alle dekkene har integrert RFID-brikke. Dekkene blir dermed «smarte» og serien tilbyr dermed tilgang til en rekke digitale tjenester, individuell dekkidentifikasjon, forbedret flåte- og lagerstyring, og forbedret sporbarhet.

Videre er dekkene bygget på fire patentbeskyttede teknologier: Regenion, Infinicoil, Powercoil og Carbion.

Slik beskriver dekkprodusenten selv de ulike teknologiene:

Powercoil-teknologien er en ny generasjon av lettere, men mer robuste stålkabler, noe som gjør dekket lettere uten at det mister styrke eller levetid.

Infinicoil er en ståltråd – som kan være opptil 400 meter lang – som går rundt hele dekket for å gi det bedre stabilitet under hele levetiden, noe som gir dekket bedre robusthet og slitestyrke.

Regenion er et selvregenererende slitebanemønster som kommer frem etter hvert som slitebanen slites ned, for å opprettholde veigrep og sikkerhet gjennom hele dekkets levetid.

Carbion er et materiale som lages gjennom en innovativ blandeprosess hvor noen av komponentene i slitebanen blandes når de er i en flytende tilstand, noe som resulterer i et mer homogent materiale. Dette materialet øker kilometerstanden til dekket og forbedrer dets rullemotstand, noe som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

Under de øverste gummilagene ligger nye spor, som dukker opp etterhvert som dekket slites.
Under de øverste gummilagene ligger nye spor, som dukker opp etterhvert som dekket slites.

 

Unik 3D-printing

Regenion er altså teknologien som gjør det mulig å skjule dekkmønstre i dekkene, slik at nye spor dukker opp etter hvert som dekkene slites.

-  For å få til dette er det brukt unik 3D-print-teknologi for å lage støpeformene til dekkene. Dette har ikke tidligere vært mulig med støpte former, og vi er den første dekkprodusenten som tar i bruk denne nye teknologien, forteller Richard Andermyr, som er Michelins salgssjef for lastebildekk i Sverige til A&T.

Forsiden nå