Bernt Ola Berntsen sier det var en tilvenning i begynnelsen med hybridgraver, men er strålende fornøyd etter ett års bruk.
Både Komatsu-selger Roger Wang (til høyre) og maskineier Bernt Ola Berntsen ser store drivstoffbesparelser med hybridmaskinen.
Bernt Ola Berntsen har kjørt sin Komatsu hybridgravemaskin over ett år og sparer mye på diesel. Særlig ved lasting er besparelsen stor. Han er leid inn av Veidekke ved Harasjøen i Hedmark.

Sparer diesel med hybrid

HARASJØEN: Bernt Ola Berntsen tenkte langsiktig da han kjøpte sin nye Komatsu HB 215 LC-2 hybridgravemaskin på 23 tonn.

Hedmarkingen har kjørt ett år med sin hybridgravemaskin. Maskinen går 2000 timer i året, og så langt har han spart mye diesel og CO-utslipp.

På det jevne bruker han nå rundt 10 liter i timen. Det er en reduksjon så stor at det gir mer klingende mynt i kassa.

- Du kan si det er hybriden som har finansiert dette, sier Berntsen, gliser og peker bort på en motivlakkert blondine som preger døra på gravemaskinen i bakgrunnen.

Samtidig hadde han fremtidige miljøkrav og eventuelle konkurransefortrinn i bakhodet da han kjøpte maskinen. Bernt Ola Berntsen tror lavutslippsmaskiner kan bli et krav på mange jobber i årene som kommer.

Tilvenning

Tilvenningen med å kjøre hybridmaskin synes han har gått bra. For det krever en omlegging av kjørestilen for å kjøre maskinen. Den er raskere på svingen i tillegg til at den går stillere enn den gamle maskinen til Berntsen.

Svingfunksjonen er selve nøkkelen til dieselbesparelsen. Det er den som er elektrisk, og ladingen av el-motoren skjer når svingbevegelsen bremses ned. Effekten kommer når overvognen snur seg mer enn 45 grader.

Berntsen mener han har redusert dieselforbruket sitt med mellom fire og fem liter i timen i forhold til tilsvarende maskin i lik produksjon. Den største besparelsen har han fått når maskinen går på lasting.

Bernt Ola Berntsen har kjørt sin Komatsu hybridgravemaskin over ett år og sparer mye på diesel. Særlig ved lasting er besparelsen stor. Han er leid inn av Veidekke ved Harasjøen i Hedmark.
Bernt Ola Berntsen har kjørt sin Komatsu hybridgravemaskin over ett år og sparer mye på diesel. Særlig ved lasting er besparelsen stor. Han er leid inn av Veidekke ved Harasjøen i Hedmark.

 

Venter på en større

Roger Wang i Hesselberg Maskin merker en stor økning i interessen for hybridmaskiner.

- Idag er vi på 3. generasjon hybridgravere. Utviklingen av de første begynte allerede i 1999, sier Wang.

Han tror interessen blir enda større når de kan vise større maskiner med større dieselforbruk. Ryktene svirrer om at Komatsu vil lansere en hybridmaskin i 40-tonnsklassen i nær fremtid. En slik maskin har et enda større potensial på besparelse.

- Markedet var litt avventende til hybridmaskinene til å begynne med. Nå er det stadig flere som har fattet interesse både på grunn av redusert dieselforbruk, men også på grunn av miljøaspektet med mindre utslipp, sier Wang.

Så langt er det flest små og mellomstore entreprenører som har tatt i bruk hybridmaskiner i Norge. Globalt hadde Komatsu levert over 3000 enheter av sin hybridmaskin i sommer.

Forsiden nå