De første bildene av bilen viste en futuristisk pickup. (Bilde: Daimler AG - Product Communications Mercedes-Benz Vans)
Den første visningen av X-klasse prototype var i Stockholm. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Den første visningen av X-klasse prototype var i Stockholm. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Den første visningen av X-klasse prototype var i Stockholm. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Den første visningen av X-klasse prototype var i Stockholm. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Den første visningen av X-klasse prototype var i Stockholm. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Den første visningen av X-klasse prototype var i Stockholm. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Den første visningen av X-klasse prototype var i Stockholm. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Lansering av X-klasse var lagt til Capetown i Sørafrika. (Bilde: Daimler AG - Product Communications Mercedes-Benz Vans)
Det første møtet med produksjonsmodellen var i Capetown. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Det første møtet med produksjonsmodellen var i Capetown. (Foto:  Torbjørn Eriksen)
Pressekjøringen av bilen ble gjort i Chile i Søramerika. (Bilde: Daimler AGProduct Communications)
For det norske publikum var Oslo Motor Show oktober 2017 første mulighet til å kikke på bilen. (Foto: Hans Kristian Barbøl)
Norsk presse lansering av Mercedes-Benz X-klasse var i Hemsedal i November 2017. (Bilde: Braata, Espen)
Norsk presse lansering av Mercedes-Benz X-klasse var i Hemsedal i November 2017. (Bilde: Braata, Espen)
Norsk presse lansering av Mercedes-Benz X-klasse var i Hemsedal i November 2017. (Bilde: Braata, Espen)
I Januar 2019 fikk vi kjørt Mercedes-Benz X-klasse med V6-motor og drivverk fra Mercedes-Benz. (Bilde: Braata, Espen)
Mercedes-Benz X-klasse 350D. Foto: Espen Braata (Foto: Espen Braata)

Stanser produksjonen av pickupen

Drøye to år etter at de første eksemplarene av Mercedes-Benz X-klasse ankom Norge blir det slutt.

Mercedes-Benz varebiler har slitt med resultatene den siste tiden, og de foreløpige fjorårsresultatene viser et tap på 2,4 milliarder Euro. Det betyr at selskapet må ta grep.

Det ble blant annet satset mye på det raskt voksende pickup-segmentet med X-klasse introduksjonen høsten 2017.

Dette har ikke gitt de resultatene som produsenten håpet på, og allerede i mai vil de siste eksemplarene av X-klasse rulle av samlebåndene ved Nissan-fabrikken i Barcelona, får vi opplyst fra PR-avdelingen til MB-vans i Tyskland.

Det er mye som tyder på at pickup-markedet ikke er klart for en luksuriøs modell, men at det fremdeles regnes som en arbeidsbil. Pickup-segmentet fortsetter nemlig å vokse, og 2019 var tidenes beste pickup-år i Norge. Selv ikke her i Norge, et marked som er kjent for velutstyrte biler, har X-klasse klart å hevde seg. I 2019 ble antall registreringer halvert fra 237 eksemplarer i 2018 til kun 110 i 2019.

Forsiden nå