Stopper overopphetede lastebiler ved tunnelåpningen

Fra mai i fjor til februar i år stoppet østerrikske myndigheter over 300 vogntog med overopphetede motordeler fra å kjøre inn i Karawanken-tunnelen etter at termoskanning viste opphetede deler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Sjåførene som blir stoppet får beskjed om å vente til vogntoget er kjølt ned med å kjøre videre.

- Dette er et effektivt sikkerhetstiltak, sier Alexander Holzedl, pressetalsmann for selskapet ASFINAG som har ansvaret for motorveinettet i Østerrike, til Aftenposten.

I 2017 får landets lengste tunnel, Arlberg-tunnelen, samme skanneteknologi. Termoskanningen er ifølge østerrikeren et dyrt sikkerhetstiltak.

- Vi ville ikke investert i dette utstyret i alle tunneler. Men Karawanken og Arlberg har bare ett løp, og samtidig mye tungtrafikk. Da er det verdt det, sier Holzedl.

Annerledes i Norge

Dette utstyret er ikke aktuelt for norske myndigheter:

- Det viktigste for oss nå er å realisere regelverket vi skal ha, og termoskanning er ikke i regelverket pr. i dag, sier direktør i Vegdirektoratet, Lars Aksnes, til hovedstadsavisen.

Norske Gudvangatunellen har ca. 2000 passeringer i døgnet når trafikken går uhindret. Arlberg ligger på ca. 8000.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS